Ekologický bombardér potopil obří tanker a zachránil jihoafrické pobřeží od katastrofy

Ekologický bombardér potopil obří tanker a zachránil jihoafrické pobřeží od katastrofy
Autor: CC BY-SA 3.0|Popisek: Avro Shackleton jihoafrického letectva (1982)
17 / 04 / 2020, 10:00

V obecném povědomí dodnes žije výraz humanitární bombardování a humanitární bombardér. Lidová slovesnost mu posunula význam a neprávem ho připisuje Václavu Havlovi. Kromě humanitárního bombardéru ovšem existuje také bombardér ekologický, a tomu se chceme věnovat dnes. Ten totiž skutečně existoval a ilustruje možnosti využití vojenské techniky při nevojenském zásahu vojenskými prostředky. Řeč je o potopení liberijského tankeru Wafra jihoafrickým vnukem čtyřmotorových Lancasterů: Avro Shackletonem v roce 1971.

12. února 1971 vyplul velký tanker Wafra o výtlaku 36697 BRT registrovaný v Libérii a postavený v 50. letech v Nagasaki společností Mitsubishi Shipbuilding and Engineering ze saudsko-arabského přístavu Ras Tanura směrem do Kapského města s nákladem 63174 tun (472513 barelů) surové ropy. Při obeplouvání jižního cípu Afriky došlo v půl sedmé večer 27. února k závadě chlazení parní turbíny a loď se stala neovladatelnou s volala o pomoc.

Druhého dne vzal Wafru do vleku sovětský tanker Gdynia, ale jeho výkon na obrovskou a těžkou loď nestačil. Sověti předali starost o tanker jihoafrické lodi Pongola. Wafra byla tou dobou asi sedm mil od mysu Agulhas. Vlečné lano se přetrhlo a neovladatelná loď najela v půl šesté večer na zrádné podmořské útesy. Z proražených nádrží začalo do oceánu unikat obrovské množství surové ropy. Proraženo bylo všech šest nádrží na levoboku a dvě ze šesti ve středu lodi, dohromady obsahující 26 tisíc tun ropy. Vznikla skvrna dlouhá 32 km a široká až 5 km, a kromě dalšího katastrofa zasáhla kolonii afrických tučňáků na ostrově Dyer.

8. března se německé lodi Oceanic se podařilo tanker vyprostit a odtáhnout od útesů. Aby bylo zabráněno další kontaminaci pobřeží, byla Wafra odtažena na vzdálenost 320 km, přičemž za sebou zanechávala 160 km dlouhou zřetelnou stopu stále vytékající surové ropy.

Neexistovalo jiné řešení, než loď ve velmi hluboké vodě potopit a tím zabránit, aby se ropa dostala až k pobřeží. Jihoafrické letectvo za tím účelem nasadilo proudové námořní útočné letouny Blackburn Buccaneer, které tanker sedmi francouzskými střelami AS-30L zasáhly, ale jediné, co se jim podařilo, bylo založit na ní požár (AS-30 byly zbraně užitečné spíše proti pozemním cílům). Po dvou dnech pak byl vyslán čtyřmotorový vrtulový Avro Shackleton.

Na první pohled je to stroj povědomé konstrukce. Byl vyvinut koncem 40. let z bombardéru Avro Lincoln, který poprvé letěl v roce 1944 a měl nahradit proslulé těžké bombardéry Avro Lancaster. "Boj" proti lodím měl Shacleton tak říkajíc v genech, Lancastery měly na kontě mj. potopení německé bitevní lodě Tirpitz pomocí těžké pumy Tall Boy. Shackletony byly přímo určené pro námořní službu a především protiponorkový boj. V době nehody tankeru Wafra létaly již 20 let, ale dalších dvacet měly ještě před sebou (v Jihoafrické republice ovšem méně, protože země byla vystavena sankcím, v jejichž důsledku se začal projevovat nedostatek náhradních dílů). Vyznačovaly se výdrží i nosností. Proti nešťastné lodi nesl stroj hlubinné pumy s cílem prorazit kýl a potopit ji. A z výšky 1830 metrů jich také bombometčík přesně devět kolem Wafry umístil a tanker klesl ke dnu.

Celá havárie ukázala zranitelnost systému. V Jižní Africe vznikla pobřežní hlídka využívající záchranné remorkéry schopné plavby na otevřeném moři s dostatečným výkonem, aby si poradily i s obřími tankery. Nehoda ve své době patřila mezi dvacet nejhorších úniků ropy do moře. Svět později zažil i mnohem horší.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace