Éra únosů československých civilních letadel začala sebevražedným útokem

Éra únosů československých civilních letadel začala sebevražedným útokem
Autor: VHU|Popisek: Letoun typu A-14, na kterém byl proveden v dřevních dobách ČSA historicky první pokud o letecké pirátství na světě
01 / 02 / 2018, 10:00

Letos uplyne přesně 93 let od historicky prvního únosu československého letadla. Ačkoliv situace na jeho palubě vypadala nejdříve jak z nějakého satirického filmu, nakonec gradovala do nervy drásajícího finále. Nakonec se pilotovi podařilo jako zázrakem přistát a dokonce pachatele, pravděpodobně se sebevražednými úmysly, sám zneškodnit.

Košice, poslední říjen roku 1925. V půl čtvrté odpoledne přijíždí na tamní letiště luxusní limuzína s elegantně oblečeným mužem. Letištnímu personálu tvrdil, že se potřebuje v neobytně urgentní státní záležitosti dostat do Prahy. Aby stihl ještě noční zasedání vlády, žádal okamžité přistavení letounu. V éře dnešních přísných bezpečnostních opatření se to může někomu zdát neuvěřitelné, ale tehdy byla jiná doba a Československé státní aerolinie mu letoun A-14 i s pilotem B. Hradilem skutečně promptně připravily - snad i proto, že nabídl zaplatit třináctkrát vyšší částku, než kolik byla cena letenky. Kvůli pozdní době se s cestujícím jen dohodly, že pilot poletí jen do Nitry, odkud ho objednaný taxík odvezte do Bratislavy na večerní rychlík do Prahy.

psali jsme: Malta: Únosci drží 118 rukojmí na palubě libyjského letadla

Vše probíhalo normálně až do přeletu Rožňavy, kdy si pilot na cestujícím za sebou všiml podivného neklidu. Muž se začal šíleně smát, rukou žehnal křížem pilotovi, letounu i krajině pod sebou a jevil známky toho, jako by se chtěl ze sedačky odpoutat. Pilot Hradil se proto rozhodl s letounem předčasně přistát na nejbližším vhodném místě, což měla být Rimavská Sobota. Když ale cestující zjistil, co chce provést, odepnul pás, vrhl se zezadu na Hradila a začal ho škrtit. Pilot musel pustit řídící páku a bráně se, pilotoval letadlo jen nohami přes směrová kormidla. I přesto se stroj několikrát nebezpečně nahnul a vypadalo to, že sklouzne do smrtící ploché vývrtky. Nakonec se ale Hradilovi podařilo uvolnit jednu ruku, a nepřestávaje se bránit, přistál rychlou glizádou (skluzem po křídle, používaným např. k rychlému sestupu, pokud se letoun nachází příliš vysoko nad přistávací dráhou - pozn. red.) na kótě 520, kde jak poznamenal domový tisk, „…by se za normálních okolností přistát nikdy nepodařilo….“ Přesto nedošlo během manévru k většímu poškození letadla.

Kontaktem se zemí ale drama ani zdaleka neskončilo. Na zemi začal zápas znovu, když se šílený cestující znova vrhl na pilota, který mezitím vyskočil z kokpitu a volal o pomoc na blízké zemědělce. Šílenec navíc využil toho, že Hradil nestačil ani vypnout motor, a v jeden moment rychle naskočil do kabiny na jeho místo a pokusil se sám vzlétnout. Když to pilot zpozoroval, role se obrátily. Zatímco šílenec seděl zepředu, pilot byl za ním, škrtil ho a rval ven z kabiny, což se mu nakonec podařilo, ještě než nepřipoutaný únosce stačil odstartovat nebo nabrat rychlost. Ihned po tom Hradil letoun zastavil, vypnul motor a pomocí vlastní soukromé pistole, kterou měl schovanou v kabině (a ke které se dostal až nyní) a přiběhnuvších vesničanů muže konečně zneškodnil. Poté, co se na místo dostavilo zalarmované četnictvo, které si zločince převzalo, zařídil ještě vyčerpaný pilot sám od sebe (nemaje spojení se svou domovskou bází Košicemi, kde už nikdo nebyl, protože všichni po jeho odletu šli domů) odtažení letadla na louku, odkud se dalo odstartovat; místo, kde dosedl, bylo skutečně velmi malé. Protože už byla tma, přenocoval v blízkém hostinci a ráno odletěl zpátky do Košic, jako by se nechumelilo.

psali jsme: Somálská uprchlice před devíti lety unesla letadlo a pobodala dva piloty. Udělám to znovu, prohlásila

Tento první pokus o únos letadla, kombinovaný možná i se sebezničujícími úmysly, byl na dalších 23 let zároveň posledním. K dalšímu únosu došlo až po únoru 1948, kdy naopak začala celá řada případů únosů dopravních letadel a jejich odvlečení do ciziny i s posádkami a cestujícími. Ty už měly vesměs jediný motiv - snahu obyvatel Československa uniknout ze „socialistického ráje“ za každou cenu - a jakýmikoliv prostředky.

Nepřehlédněte na Security magazínu: Technologie - nejnovější ,,vychytávky" ze světa vědy a techniky. Od futuristických zbraní až po bojové drony. S námi víte více

          

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace