Exploze v dole zabila roku 1906 více než 1060 francouzských horníků

Exploze v dole zabila roku 1906 více než 1060 francouzských horníků

Jedna z nejhorších důlních katastrof zabila více než 1000 pracovníků v dole v Courrieres ve Francii 10. března roku 1906. Pravděpodobně díky vznícení uhelného prachu nebo důlního plynu došlo k devastující explozi,

Oblast okolo francouzského Courrieres byla známá těžbou uhlí, kdy okolo roku 1906 z místních důlních šachet horníci vydolovali ročně okolo 17 miliónů tun uhlí.

Okolo třetí hodiny odpoledne došlo k požáru 270 metrů pod povrchem v místě známém jako jáma Cecil. Protože se požár nedařilo uhasit, rozhodli se horníci oblast hermeticky uzavřít a nechat oheň bez kyslíku uhasnout. Následujícího rána bylo v dole 1 775 horníků, když došlo v jámě Cecil k obrovskému výbuchu. V 7:00 vyletělo ústím jámy velké množství materiálu a přímo na povrchu bylo zabito několik lidí a střecha kanceláří dolu byla odhozena z budovy.

Psali jsme: 2 000 lidí skončilo v ohnivém pekle. Srážka dvou lodí v kanadském Halifaxu byla jednou z největších tragédií v první světové válce

Plameny šlehaly z každého důlního otvoru a mnoho lidí utrpělo hrozivá popálení. V dole byly stále stovky lidí a horníci a jejich rodinní příslušníci podnikali zoufalé pokusy své kamarády a příbuzné zachránit. Skupina asi 40 mužů zahynula během pokusu o záchranu lidí uzavřených v dole během zřícení důlní šachty, kterou postupovali.

Katastrofa v dole

U dolu se shromáždil dav asi 20 000 lidí, který čekal na zprávy o svých blízkých.

V blízkosti dolu byla zřízena márnice. Trvalo týdny, než byla těla z trosek jámy vynesena a ostatky byly identifikovány. Podle jedné z verzí zahynulo více než 1060 lidí a stovky dalších byly zraněny. 270 lidí nebylo nikdy nalezeno.

Psali jsme:Exploze americké bitevní lodě v havanském přístavu vedla k španělsko-americké válce

Jako zázrakem 20 dní po katastrofě byly zachráněno dalších 14 horníků, kteří přežili v podzemním pekle díky jídlu po mrtvých a také ovsu určenému pro koně v dolech.

Generální inspektor dolů pan Delafond uvedl ve své zprávě ke katastrofě:

"Primární příčinu katastrofy v Courrieres nelze určit s absolutní jistotou. To se obecně děje při katastrofách, kdy všichni svědci nehody zemřou."

Nepřehlédněte na Security magazínu: Defence  - tanky, lodě,  letadla, obrněné vozy. Jaké jsou nejnovější trendy ve zbrojním a obranném průmyslu? S námi víte více

 

Zdroj: History.com, Wikipedie

 

Tagy