Extrémně rychlý torpédový člun G5 od leteckého konstruktéra Tupoleva nesl i legendární Kaťuše

Extrémně rychlý torpédový člun G5 od leteckého konstruktéra Tupoleva nesl i legendární Kaťuše
Autor: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: G5 a křižník Kirov, 1940
28 / 07 / 2021, 16:30

Torpédový člun G5 byl odvozen od řady návrhů týmu pod vedením významného leteckého konstruktéra A.N. Tupoleva. Bylo jich postaveno téměř více než 300, přičemž 73 bylo během 2. světové války ztraceno, ale desítky jich sloužily ještě po roce 1945.

Carské námořnictvo bylo známé díky svým schopnostem inovací a připravenosti přejímat myšlenky, a to pokračovalo i v dobách SSSR díky nákupům technologií a strojů z Francie, Německa a Itálie. S tímto základem Sověti vyrobili torpédový člun G5 o délce 19 metrů, který byl silně ovlivněn britskými čluny CMB, měl stupňovitý trup a dvě kolejnice na zádi pro odpalování torpéd, které byly zvětšeny na ráži 533 mm. Pro G5 vyvinuli Sověti vlastní úspěšný zážehový motor, který byl jakž takž spolehlivý a mohl být dále rozvíjen. Trup G5 byl postaven z hliníkové skořepiny a trpěl problémy s galvanickou korozí. Z tohoto důvodu byla navazující plavidla D3 o délce 21,6 m postavena ze dřeva.

Video: YouTube

Během války sloužila v sovětském námořnictvu řada typů G5 a D3, doplněná o více než 200 lodí z USA a Velké Británie. Ve velkém počtu byla také vyráběna obrněná plavidla mnoha typů, poměrně pomalá, ale vyzbrojená děly v tankových věžích.

Sovětské torpédové čluny byly vyvinuty na základě zkušeností s jejich vlastním typem Sch4 (dřívější ruský design založený na britských CMB z první světové války), italskými plány a novými myšlenkami sovětského designu. Většina všech sovětských vysokorychlostních motorových torpédových člunů druhé světové války byla tohoto typu, zvaného G5.

Torpédový člun G5

Zajímavými vlastnostmi typu G5 byly lehké hliníkové trupy a výkonnější torpéda ráže 533 mm. Typ G5 byl vyráběn v letech 1930 až 1939 podle různých specifikací jako série 7, 8, 9,10 a 11, přičemž poslední jmenovaná série byla vyrobena v roce 1939 a byla vybavena dvěma motory GAM 34 BSF, které požadovaly robustnější trupy, a jedna loď údajně dokázala dosáhnout rychlosti 62 uzlů bez nákladu.

V letech 1934-1944 bylo vyrobeno asi 329 člunů rozdělených do pěti základních sérií. V roce 1942, po úspěšném použití domácích raketometů Kaťuša 88 mm z lodí tohoto typu, námořní úřady nařídily, aby byly pro námořní použití upraveny raketomety 82 mm a 132 mm. Některé z lodí třídy G5 dokončené v letech 1943 až 1944 měly nad velitelskou věží namontovány odpalovací zařízení neřízených raket.

Lodě G5 s kovovým trupem o délce 19 metrů a výtlaku 17 tun, navržené leteckým konstruktérem Tupolevem, byly extrémně rychlé, schopné dosáhnout rychlosti 53 uzlů a nesly dvě torpéda 533 mm a kulomet ráže 12,7 mm. Torpéda se vypouštěla kolejnicemi na zádi. G5 byly aktivně používány na všech frontách, s výjimkou bojišť na severu.

G5 byl jedním z nejrychlejších člunů na světě a byl i velmi dobře vyzbrojen. Měl ale i své nevýhody, ztrácel rychlost na velkých vlnách a na rozbouřeném moři při plné rychlosti byl člun silně zaplavován vlnami. Silné stříkání vody komplikovalo práci posádky a pozorování. To ovlivňovalo přesnost střelby z kulometu a stěžovalo odpal torpéd.

Zdroj: WeaponsandWarfare.com

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace