F-15N Sea Eagle - mohl místo v Tomcatu Maverick letět v F-15?

F-15N Sea Eagle - mohl místo v Tomcatu Maverick letět v F-15?
Autor: US Navy|Popisek: F-14
25 / 07 / 2019, 13:00

V 80. a 90. letech minulého století symbolizovaly sílu Spojených států dva legendární stroje. Letectvo mělo svůj silný stíhací letoun F-15 Eagle, námořnictvo mělo sofistikovaný stroj F-14 Tomcat, který tolik okouzlil v ve filmu Top Gun.

Letectvo a námořnictvo měly vždy rozdílné požadavky. V 70. letech chtělo letectvo silný, vysoce manévrovatelný stíhač, aby předešlo opakování situace, kdy jeho F-4 Phantom bojoval s hbitějšími MiGy nad Vietnamem. Naopak námořnictvo potřebovalo stíhačku schopnou zastavit sovětské bombardéry ohrožující uskupení letadlových lodí. Tedy letadlo s vysoce výkonným radarem a velkými raketami vzduch-vzduch.

Paradoxně v jednu chvíli dokonce USAF uvažovalo o nahrazení strojů F-106 právě Tomcatem. A naopak námořnictvo zvažovalo námořní verzi F-15N, neoficiálně Sea Eagle.

Mohl tedy Tom Cruise létat v F-15?

Mořský orel by vyžadoval nějaké úpravy, jako jsou skládací křídla, hák s aretací a silnější podvozek. Pozice společnosti McDonnell Douglas však byla v té době taková, že „díky svému vynikajícímu poměru tahu k hmotnosti a dobré viditelnosti ze stroje, může být F-15 snadno přizpůsoben operacím z letadlových lodí ,“ píše autor Dennis Jenkins ve své knize McDonnell Douglas F-15 Eagle: Supreme Heavy-Weight Fighter.

Na počátku 70.let vypadala situace pro McDonnell Douglas dobře. F-14 Tomcat byl pod palbou kritiky kvůli slabým motorům Pratt & Whitney TF30 a své cenovce o čtvrtinu vyšší než právě F-15.

F-15N by mohla být patrně rychlejší a lépe manévrovatelná než F-14 a levnější. Úpravy pro provoz z letadlových lodí by ale přinesly větší hmotnost, navíc konstruktéři F-15N udělali chybu v designu, kdy původní design počítal s dělem a raketami Sidewinder a Sparrow. Vůbec nepočítali s raketou s dlouhým doletem AIM-54 Phoenix, kterou námořnictvo vyžadovalo na likvidaci útočících sovětských bombardérů ještě předtím, než by nepřátelské stroje mohly samy zaútočit.

Přepracovaná verze F-15N vyzbrojená Phoenixy a radarem AN/AWG-9 ale vážila stejně jako F-14 a výhoda obratnějšího stroje se ztratila.

Senátní komise měla námořní stroje na programu v březnu 1973, kdy se zaobírala variantami cenově výhodnější F-14, alternativou představovanou F-15N a vylepšenou F-4. Podle Dennise Jenkinse navrhoval senátor Eagleton letové porovnání F-14 a F-15, ale k tomu nedošlo.

Námořnictvo zůstalo u Tomcatů společnosti Grumman, ale z projektu F-15N nakonec něco zbylo. Námořnictvo vytvořilo technickou studijní skupinu IV a na základě jejích požadavků se posléze zrodil stroj F/A-18A Hornet.

 

Zdroj: nationalinterest.org, secretprojects.co.uk

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace