F-82 Twin Mustang - zapomenutý dvoutrupý noční stíhač na dlouhou vzdálenost

F-82 Twin Mustang - zapomenutý dvoutrupý noční stíhač na dlouhou vzdálenost
Popisek: P-82/F-82Twin Mustang
20 / 04 / 2019, 18:00

Američané měli ve svém bohatém leteckém arzenálu i designově zajímavě pojatý stíhač North American P-82/F-82 Twin Mustang. Jeho konstrukce vycházela, jak už název napovídá, osvědčeného typu North American P-51 Mustang. Jednalo se navíc o poslední pístový stíhací letoun, jehož výrobu si americké letectvo objednalo.

Na konci války vznikal projekt v americké společnosti North American Aviation, kde měl vzniknout eskortní a noční stíhací letoun na dlouhou vzdálenost. Zajímavý design letounu vycházel z legendárního stíhacího stroje dlouhého doletu P-51 Mustang, za nímž stála rovněž společnost North American Aviation. Na světě tak byla originálně pojatá dvoutrupá konstrukce, která měla v blížícím se korejském konfliktu osvědčit své schopnosti.  Jednalo se navíc o poslední pístový stíhací letoun, jehož výrobu si americké letectvo objednalo.

                                       

Letoun byl původně vyvíjen jako dálkový stíhací letoun, přičemž později vznikla rovněž jeho noční stíhací verze. První let stroje se uskutečnil 15. června 1945. Protože se osvědčil, byl následující rok zařazen do služby USAF. Vzniklo hned několik verzí tohoto stíhače - P-82B, P-82C, P-82D, P-82E či F-82F/G/H. Celkem se vyrobilo 270 kusů stíhače, v roce 1947 USAF koupila 250 Twin Mustangů v době, kdy propukala studená válka.

Letoun o posádce 2 lidí mohl dosáhnout nejvyšší rychlosti 740 km/h (ve výšce 7 400 m), maximální vzletová hmotnost činila 11 632 kg, dostup stroje byl 11 a dolet 3 605 km. Pohonnou soustavu tvořily dva motory Allison V-1710-143/145 o výkonu 1 200 kW. Pokud se zaměříme na výzbroj F-82, byl vybaven 6 kulomety M3 Browning ráže 12,7mm, 25 neřízenými raketami 127 mm, stíhač mohl nést až 1 900 kg pum. I přes značnou hmotnost a velikost byl Twin Mustang dobře vyzbrojeným a rychlým ,,dogfighterem".

twin mustang

P-82/F-82 měl být zanedlouho nasazen v Korejské válce, jež vypukla v roce 1950. Zajímavostí je, že právě tento stroj měl tu ,,čest" zaznamenat první tři spojenecké sestřely a stal se platným letounem v tomto ,,horkém" konfliktu, do nejž přerostla studená válka. Během Korejské války si připsal Twin Mustang na konto celkem 20 nepřátelských letounů - 4 ve vzduchu a 16 na zemi.

Ještě během korejského konfliktu, v roce 1952, se Twin Mustangy přesunuly do Japonska, kde měly být upraveny jako F-82H, aby mohly vykonávat službu v arktických podmínkách. Většina těchto strojů měla sloužit jako stíhací doprovod strategických bombardérů B-36 Peacemaker při případném útoku na Sovětský svaz. Zbývající letouny pak sloužily na Aljašce do roku 1953, kdy byly vyřazeny ze služby pro nedostatek náhradních dílů a značné opotřebování. Twin Mustangy tak přepustily místo technologicky vyspělějším letounům, jako byl například další slavný americký letoun F-86 Sabre.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace