Flakpanzer A7V - první protiletadlový tank historie žádné letadlo nesestřelil

Flakpanzer A7V - první protiletadlový tank historie žádné letadlo nesestřelil
Popisek: Flakpanzer A7V
22 / 03 / 2020, 10:00

Označení poslední verze německého hlavního bitevního tanku Leopard 2A7V odkazuje na slovo Verbessert, tedy vylepšený. Ale nejen to. Tanky označené A7V byly prvními německými tanky nasazenými na frontě během první světové války a účastnily se také první tankové bitvy historie, bitvy u Villers-Bretonneux. V té německé síly spíše neuspěly, za vítěze se považují Britové. Tanky A7V jsou přes nepatrný počet postavených kusů poměrně známé. Méně známá je možná skutečnost, že již tehdy a na jejich základě vznikly také první protiletadlové tanky: Flakpanzer A7V.

S prudkým rozvojem letectva a jeho záhy odhalenou nebezpečností pro pozemní jednotky vyvstala urgentní potřeba disponovat mobilními prostředky k aktivní obraně proti bombardovacím a bitevním letounům. A zcela přirozeně platformu pro první takové prostředky poskytly první nasazené tanky, jejichž podvozky se vyznačovaly dostatečnou pohyblivostí v terénu i nosností. S ohledem na vývoj války již nedošlo k jejich nasazené do služby a testovány byly jen tři prototypy. Staly se prvními pásovými vozidly specializovanými pro boj s letectvem. Předznamenaly tak úspěšné druhoválečné Flakpanzery a velmi vzdáleně vlastně i vozidla systému 2K12 KUB, kterým je dnes vyzbrojen 25. protiletadlový raketový pluk ve Strakonicích.

Na podvozku tanku A7V byla uprostřed ponechána jednoduchá nástavba s pohonnou jednotkou, okolo ní byly umístěny muniční bedny, a na přední a zadní plošinu byly instalovány protiletadlové zbraně. Není jisté, o jaké typy přesně šlo. Dva z prototypů byly patrně vyzbrojeny kořistními ruskými polními kanóny M1902/30 ráže 76,2 mm. Způsob lafetace umožňoval nejen odměr v plné šíři 360°, ale také dostatečný náměr k vedení palby proti letounům. Třetí prototyp měl nést německý lehký polní kanón vz. 1896 ráže 77 mm (bitevní tanky nesly šest kulometů a 57mm kanón Maxim-Nordenfelt). S posádkou 9-10 mužů, z nich osm k obsluze obou zbraní, a rychlostí asi 15 km/h měl tank dosah 80 km po silnici a 30 km v terénu.

Protiletadlový tank tím využíval koncepce jiné varianty A7V, a sice Überlandwagenu, což bylo zásobovací vozidlo pro těžký terén. Za celou válku Německo vyrobilo jen 20 sériových bitevních tanků A7V, zatímco Británie a Francie jich dokázaly na frontu vrhnout v letech 1916-1918 více než 8000. A co znamená označení A7V? Abteilung 7 Verkehrswesen des Allgemeinen Kriegsdepartements, tedy Oddíl 7 Doprava německého ministerstva války.

Ve své zamýšlené roli tanky Flakpanzer A7V nasazené být již nemohly, a je otázkou, jak efektivně by si při absenci jakékoli pasívní ochrany osádky počínaly. Díky výkonným zbraním by se dost možná mohly uplatnit i v roli stíhačů tanků. Kromě tří prototypů protiletadlových tanků vznikl také jeden prototyp označený jako A7V-U (Umlauffahrwerk), který se snažil radikálně změněným podvozkem dosáhnout lepší průchodnosti terénem, dva podvozky byly využity pro spojovací rádiem vybavené tanky, a jeden jako dělostřelecký tahač.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace