Fokker D.XXI - Nizozemský stíhač proti sovětské agresi. Finské eso v rukávu i pro Pokračovací válku

Fokker D.XXI - Nizozemský stíhač proti sovětské agresi. Finské eso v rukávu i pro Pokračovací válku
Autor fotografie: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: Fokker D.XXI
21 / 11 / 2022, 10:00

Nizozemí bylo díky konstruktéru Anthony Fokkerovi zemí, která produkovala designově zajímavé a moderní letouny. Finové pak používali stroj v Zimní válce proti Sovětskému svazu.

Jedním z nich byl i Fokker D.XXI, stíhač, na němž se začalo pracovat ve třicátých letech, a které si nizozemské letectvo objednalo v roce 1934. Požadavek zněl na konstrukci moderního obratného jednoplošného stíhače, který by operoval v Nizozemské východní indii.

První let nového stroje se uskutečnil v březnu 1936. Fokker D-XXI mohl vyvinout rychlost 460 km/h ve výšce 5 100 m, dostup činil 11 000 m a dolet 950 km. Pohon letounu zajišťoval hvězdicový pístový motor Bristol Mercury VIII o výkonu 760 koní. Co se týče výzbroje, tu tvořily čtyři kulomety ráže 7,62 mm.

Další vývoj tohoto stroje nepříznivě ovlivnily poněkud rozporné požadavky oficiáních nizozemských míst a díky tomu tak nedošlo ihned k rozběhnutí výroby Fokkeru. Nicméně v druhé polovině 30. let projevili o letoun zájem Finové, kteří učinili objednávku na 7 strojů. Nizozemci navíc dali souhlas, aby se vyráběl letoun licenčně ve Finsku. V této zemi se později vyrobilo 93 kusů, přičemž 50 bylo poháněno americkými hvězdicovými motory Pratt & Whitney.

Právě Fokkery sehrály poměrně důležitou roli v Zimní válce, odehrávající se v letech 1939-1940, kdy Sovětský svaz napadl Finsko. Nutno dodat, že se letouny osvědčily, a to i v Pokračovací válce, která navazovala na zmíněnou Zimní válku. V momentě, kdy Sovětský svaz provedl útok proti Finsku, mělo ve výzbroji 40 Fokkerů. Ty pak ve vzduchu způsobily Sovětům velké ztráty za cenu poměrně nízkých vlastních ztrát. Fokkery pak zůstaly v aktivní finské službě až do roku 1949.

O Fokker D.XXI projevili zájem také Dánové, kteří si objednali dva kusy a byl jim udělen souhlas s licenční výrobou na dalších 10 strojů. Licenčně se měly letouny vyrábět také ve Španělsku, nicméně do plánů výrazně promluvila občanská válka. Nacionalističtí povstalci se totiž zmocnili továrny, kde se měly Fokkery vyrábět, a tak nakonec legální španělská republikánská vláda přišla zkrátka.

Model D.XXI se pak v dánských a nizozemských službách zúčastnil bojů během německé invaze na jaře 1940. I když si letouny vedly na nebi poměrně dobře, ani ony nemohly vzdorovat nacistické vojenské mašinérii, která postupně obsazovala celou Evropu.

Zdroj: historynet.com


Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.