Ford GAA - největší benzínový osmiválec světa poháněl tanky Sherman M4

Ford GAA - největší benzínový osmiválec světa poháněl tanky Sherman M4
Autor fotografie: Pierre-Olivier B|Popisek: Ford GAA
28 / 08 / 2019, 10:00

Motor Ford GAA zahájil svoji kariéru jako 27litrový motor V12 určený pro pohon letadel, osmiválcový derivát o objemu 18 litrů byl určen jak pro vojenské, tak pro civilní účely.

Původní design byl vyvinut na základě žádosti Henryho Forda, který díky předvídání další světové války zadal vývoj motoru pro budoucí trh výkonných motorů pro stíhací letouny. Ford jako správný podnikatel cítil příležitost a chtěl smlouvy. Motor byl koncipován tak, aby porazil slavný Merlin od Rolls-Royce.

Aby soupeře porazil, potřeboval vyspělejší a výkonnější motor, než jeho konkurence a Ford opravdu představil americkým Air Corps hliníkový motor do V o objemu 27 litrů s 4 vačkami a 48 ventily. Henry Ford si byl jist svým vítězstvím, a nechal přichystat nástroje a odlitky pro jeho výrobu.

Prototyp motoru dosahoval výkonu 1800 koní a byl skutečnš mnohem vyspělejší než Merlin či starší Allison. K Fordovu zděšení ale letectvo preferovalo starší motor Allison, který již znali, byly zkušenosti s jeho opravami a bylo mnoho náhradních dílů.

Vše ale ještě nebylo ztraceno, protože armáda potřebovala motory V8 pro pohon tanků Sherman a Ford byl osloven, aby problém armády vyřešil. Ford tedy odstranil 4 válce a vznikl menší osmiválec o objemu 18 litrů, celohliníková konstrukce a úhel rozevření válců zachoval. Zrodil se Ford GAA, největší benzínový osmiválec historie.

Sherman M4A3E8 v Koreji, květen 1952

Motor do tanků měl výkon snížený na 500 koní při 2 600 ot./min a produkoval monstrózní točivý moment 1 400 Nm. Aby byl udržen stabilní výkon, přicházely motory z výroby s omezovačem otáček na právě zmíněných 2 600 ot./min, ale posádky tanků často omezovač odstraňovaly, aby získaly vyšší výkon.

Po válce se úspěšný motor dostal i do civilních rukou, kde díky své extrémní spolehlivosti a vysokému výkonu nalezl uplatnění v nákladních vozech, lodích, při těžbě ropy.

Ale Ford GAA sloužil nejen pro práci, ale nalezl uplatnění i při závodech dragsterů, kde s přeplňováním dosahoval krátkodobě výkonu až 5 000 koní a nakonec byl z těchto závodů vyloučen.

 

Zdroj: warhistoryonline.com

 

Tagy článku