Fotbalová válka – Corsairy proti Mustangům (1969)

Fotbalová válka – Corsairy proti Mustangům (1969)
30 / 08 / 2019, 10:00

Letos jsme si mohli připomenout mj. 50. výročí konfliktu, který zcela přirozeně leží poněkud stranou evropského a světového zájmu, a s tématem studené války se kryje vlastně jen časovým souběhem: Fotbalová válka. Stohodinová válka. Krátká válka mezi středoamerickým Hondurasem a Salvadorem trvající čtyři dny. V důsledku násilných střetů fotbalových fanoušků po salvadorském vítězství nad Hondurasem v kvalifikaci fotbalového MS 1970. Dva tisíce sto mrtvých už taková legrace nejsou. Zajímavostí konfliktu byly letecké souboje mezi americkými druhoválečnými Mustangy a Corsairy, a mezi Corsairy vzájemně.

Šlo o hodně. O postup na mistrovství světa. Vítěz tříkolové série se utká s Haiti a bude mít šanci zahrát si v Mexiku 1970. Salvador 27. června 1969 vítězí na Estadio Azteca v Mexico City 3:2 v nastaveném čase. Honduras přišel o naděje.

Příčiny války nebyly zcela prosté, a fotbal byl jen spouštěcí jiskrou, poslední kapkou. Největší problémy se týkaly ilegální imigrace a území, resp. pozemků: malý Salvador (21 tis km2) měl výrazně  více obyvatel než Honduras (3,7 mil proti 2,6; rozloha Hondurasu 112 tis km2). Nás ale bude dnes zajímat stíhací letectvo obou států. Fotbalová válka byla poslední válkou, v níž se utkaly vrtulové stíhačky plně ve své původní roli. Nadto druhoválečné. A k tomu ve vzájemných soubojích dvě americké ikony armády a námořnictva: P-51 (F-51) Mustang a F4U (FG) Corsair.

Honduras disponoval více než desítkou Vought Corsairů ve verzích F4U-4 (poslední druhoválečná), F4U-5 a F4U-5N (denní a noční stíhací z roku 1946), které byly ve Spojených státech zakoupeny soukromě z přebytků námořnictva nebo námořní pěchoty. Některé z nich létaly během války v Koreji v letech 1950-1953. Salvadorské letectvo mělo Corsairů šest. Šlo o variantu FG-1D vyrobenou společností Goodyear, jež odpovídala stíhací-bombardovací verzi F4U-1D z poloviny roku 1944; všechny již ve velmi špatném stavu. Bylo třeba je nahradit, a za tím účelem Salvador pořídil ve Spojených státech demilitarizované Mustangy prodané jako Cavalier Mustang II, a disponoval také sedmi letouny verze P-51D.

Letecké operace byly zahájeny 14. července 1969 náletem salvadorského C-47 Skytrain v doprovodu dvou Mustangů na letiště v Tegucigalpě, Honduraském hlavním městě. Nálet byl překvapením, a škody spíše symbolické, psychologické. Dva následující dny ve vzduchu ke střetnutím nedošlo; letectva obou států prováděla bombardovací lety a podporovala pozemní jednotky. Třetího dne byl ovšem jeden z honduraských Corsairů postřelující pozemní cíle napaden dvěma salvadorskými Mustangy a přispěchaly mu na pomoc další dva Corsairy. Honduraský kapitán Soto rychle sestřelil dávkou z 20mm kanónů jeden z Mustangů, druhý unikl.

Ten samý den pak Soto se svým wingmanem narazili na dva salvadorské Corsairy. Soto jeden sestřelil během prvního průletu, ale druhý se ukázal být zdatným protivníkem. Začal skutečný psí boj, dogfight, plný akrobatických prvků ve snaze dostat se za soupeře. Sotovi se po čase, který později popsal jako století, podařilo za protivníka dostat zvratem a salvadorský letoun po zásahu explodoval. Tyto tři sestřely kapitána Sota byly jedinými sestřely Fotbalové války.

Organizace amerických států mezitím dotlačila obě země k rozumu a bylo uzavřeno příměří. Silnější salvadorská armáda již nebyla od Tegucigalpy daleko. Kromě padlých vojáků a zabitých civilistů válku odneslo především na 300 tisíc Salvadorců vyhnaných z Hondurasu. Salvadorský fotbalový tým pak Haiti v dalším kolem kvalifikace porazil a na mistrovství světa se probojoval. Ve skupině A pak prohrál se SSSR, Mexikem a Belgií, dostal devět fíků, a nevstřelil žádný.

Snad si můžeme pod čarou dovolit „reklamní tečku“ – koluje ostatně především na sociálních sítích již delší čas, a je k věci. Posuďte sami:

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace