foto: Public Domain, US Navy/Francouzská bitevní loď Jauréguiberry
Francie reagovala na rostoucí sílu britské Royal Navy v 90. letech 19. století stavbou prapodivných predreadnoughtů, které vypadaly, jako lodě z oživlých románů slavného francouzského spisovatele a snílka Julese Verna.
Těchto exoticky vypadajících lodí postavila Francie celkem pět, jmenovaly se Bouvet, Carnot, Charles Martel, Masséna a Jauréguiberry. Vyzbrojené byly kombinací děl ráže 305 mm, 274 mm a 138 mm což v kombinaci s jejich špatnou stabilitou znamenalo, že bylo velmi obtížné tyto lodě užívat za bojových podmínek, na což doplatila během kampaně v Gallipoli Bouvet, která najela na minu a potopila se. Jak tyto nezvyklé lodě vypadaly si můžete prohlédnout na následujícím videu.
Video: YouTube
Nejdramatičtější život z pěti sester měla právě loď jménem Jauréguiberry, jejíž kýl byl založen 8. dubna 1891 a sešrotována byla až za dlouhých 43 let. Svou službu zahájila jako součást francouzské Středozemní flotily po poměrně dramatické výstavbě, kdy na lodi vybuchl jeden z parních kotlů a detonovalo jedno torpédo. S detonacemi torpéd se loď potýkala i později během své služby, kdy došlo k dalším explozím ještě dvakrát, v roce 1902 a 1905.
Psali jsme
Po ztrátách během Španělsko-americké války v roce 1898 chyběly Španělsku peníze na obnovu námořnictva, dokud 7. ledna 1908 neprošel námořní zákon...
Aby toho nebylo málo, v roce 1905 také Jauréguiberry najela během návštěvy britského přístavu Portsmouth na mělčinu. Po těchto příhodách byla loď v roce 1907 převelena k záložní flotile a ke svému původnímu určení se vrátila až počátkem Velké války, kdy doprovázela konvoje s vojáky z Severní Afriky a Indie do Francie.
Na rozdíl od své sestry jménem Bouvet loď přežila i tragickou kampaň u turecké Gallipole v roce 1915, kde podporovala francouzské vojáky a následně až do konce sloužila jako obranná loď v Port Saídu. V roce 1919 se vrátila do Francie a do roku 1932 sloužila jako ubytovací loď, než byla v roce 1934 prodána do šrotu.
Tyto francouzské predreadnoughty byly dlouhé 111,9 metru, měly plný výtlak 12 229 tun a dosahovaly rychlosti 17,5 uzlu.
Psali jsme
Predreadnought byl typ bitevní lodě, na nějž navázal podstatně výkonnější a ve všech ohledech silnější Dreadnought.
Hlavní dělovou výzbroj tvořila dvě děla ráže 305 mm umístěné ve dvou jednodělových věžích, dvě děla ráže 274 mm a 8 děl ráže 138 mm. Nejmenší ráži zastupovala 4 děla ráže 65 mm a 15 děl ráže 47 mm. Výzbroj doplňovalo (poněkud nešťastně s ohledem na osud lodi) šest torpédometů ráže 450 mm.
Kapitán Jauréguiberry popsal loď v roce 1905 jako excelentní válečný stroj, i přes slabou sekundární výzbroj.
Zdroj: battleships-cruisers.co.uk, naval-history.net
Tagy