Největší a nejsilnější: Francouzská bitevní loď Richelieu

Největší a nejsilnější: Francouzská bitevní loď Richelieu
Popisek: Richelieu
03 / 01 / 2018, 10:00

Richelieu byla třída francouzských bitevních lodí, která se skládala z jednotek Richelieu a Jean Bart. Byly to poslední, největší a nejsilnější bitevní lodě, které kdy Francie postavila, lodě schopné se postavit nejlepším konstrukcím jiných států.

Třída Richelieu byla objednána v roce 1935, a navržen jako protiváha italských bitevních lodí Littorio. Richelieu byla první francouzskou bitevní lodí s výtlakem větším než 35 000 tun a první moderní bitevní loď postavenou po Washingtonských smlouvách z roku 1922.

psali jsme: Video: Zkáza bitevní lodi HMS Barham

Lodě vycházely z předchozí třídy Dunkerque, po které zdědily i typické neobvyklé umístění hlavní výzbroje osmi děl ráže 381 mm ve dvou čtyřdělových věžích na přídi a sekundární výzbroje devíti děl ráže 152 mm ve třech věžích na zádi. Další výzbroj, tedy děla 56× 40 mm a 48× 20 mm sloužila jako protiletadlová obrana. Pancéřování bylo zcela na úrovni jiných bitevních lodí té doby.

Z plánovaných šesti jednotek se podařilo dokončit do začátku 2. světové války jen 2. Richelieu byl v době vypuknutí války z 95 % hotov a před Němci unikl do Dakaru, zatímco Jean Bart byl dokončen pouze ze tří čtvrtin, bez hlavní výzbroje - děl ráže 381 a 152 mm,  a unikl do Casablanky. Clemenceau byla v době vypuknutí války hotova pouze z 10% a její trup Němci později potopili, aby zablokovali přístav Brest (následovat měla ještě další trojice lodí, počínající jednotkou Gascogne, která se lišila především přesunutím jedné z věží na záď).

psali jsme: Potopení britské bitevní lodi HMS Prince of Wales japonskými bombardéry

Jelikož Richelieu a Jean Bart zůstaly po porážce Francie podřízeny vládě ve Vichy, dostaly se několikrát do souboje s bývalými spojenci. Dne 6. července 1940, tedy pouhé tři dny po útoku na Mers-el-Kébir, poškodila letadla z letadlové lodě HMS Hermes Richelieu jedním torpédem.

Bitevní loď Richelieu v New Yorku

Dne 24. září pak Richelieu svedl dělostřelecký souboj s britskou bitevní lodí HMS Barham v bitvě o Dakar. Až v listopadu 1942 se bitevní loď Richelieu přidala ke spojencům a po zbytek války sloužila v silách Svobodných Francouzů. Byla odvlečena do New Yorku, kde byla do října roku 1943 dokončována a opravována.

Richelieu poté operoval s britskou Home Fleet a od roku 1944 operoval v Pacifiku. Po 2. světové válce loď bojovala ještě v Indočínské válce a ze stavu francouzského námořnictva byla vyřazena až v roce 1964. 

French Battleship Richelieu - one of my dads prints charset="utf-8" type="text/javascript" src="//embedr.flickr.com/assets/client-code.js">

V Brestu se z ní dochoval jeden z 381mm lodních kanónů.

    Technické údaje:

 

Výtlak: 35 000 tn (standardní)

47 548 tn (plný)

Délka: 247,87 m
Šířka: 33 m
Pohon: 4 turbínová soustrojí, 6 kotlů, 179 000 hp
Rychlost: 31 uzlů
Posádka: 1670
Pancíř: boky 330 mm, paluby 170+51 mm, věže 444 mm

Výzbroj v roce 1940:

8× 381 mm (2×4)
9× 152 mm (3×3)
12× 100 mm (6×2)
8× 37 mm (4×2)
16× 13,2 mm

Výzbroj po přestavbě říjen 1943:

8× 381 mm (2×4)
9× 152 mm (3×3)
12× 100 mm (6×2)
56× 40 mm (14×4)
48× 20 mm (48×1)

 

Nepřehlédněte na Security magazínu: Survival  - jak se chovat, abyste přežili v pustině nebo džungli? A kam se schovat před teroristickým útokem? S námi víte více

 

Zdroj: Wikipedie

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace
e-mail:
heslo:
CapsLock je aktivní.
Chyba: zadaný e-mail nebo heslo je špatně!
e-mail: