Francouzské letecké eso Demozay pokračuje ve svých nárocích

Francouzské letecké eso Demozay pokračuje ve svých nárocích
Autor: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: Letouny Hurricane Mark IIB (ilustrační obrázek)
12 / 06 / 2022, 10:00

F/O Jean-Francois Demozay byl jedním z největších francouzských es v RAF, takže se na něho zaměříme poněkud podrobněji.

Morlaix, jak se mu přezdívalo, dostal další příležitost k úspěchu během rozsáhlého nočního náletu Luftwaffe v noci z 10. na 11. května 1941. Tehdy byl součástí hned první sekce s vedouucím S/Ldr Richardem Edwardem Peterem Brookerem (Z2625). Sám letěl na Z2909, který měl 12 kulometů. Kroužil nad centrem plameny zahaleného Londýna, aby něco viděl. Byl ve výšce 17 200 stop, když nad East India Dock spatřil třemi světlomety zachycené nepřátelské letadlo. Bylo přibližně ve stejné výšce. Přiblížil se mu na pouhých 30 yardů, aby provedl útok mírně zespodu. Letadlo se otočilo doleva, z levého motoru se linul kouř a šlo dolů. Pronásledoval jej do 6000 stop, viděl přeletět řeku a explodovat na zemi jižně od ní. Třísekundovou dávkou tak měl zničit He 111 a přistát v 00.45.

To, jestli se mu to skutečně podařilo, je těžké říci, protože protiletadloví dělostřelci jen nad vnitřní zonou (IAZ) Londýna nárokovali dvě letadla, zatímco Fighter Command dohromady 28 při 325 vzletech. Vzhledem k popisu je to spíše málo pravděpodobné. Luftwaffe přišla při tomto náletu o 11 bombardérů, ale žádný Demozayovi neodpovídá. Brooker měl od nepřítele alespoň olejem pokryté letadlo, což se o Francouzovi říct nedalo.

Další úspěch si nahlásil 25. května. Tehdy odstartoval jako bílý 1 v 15.35 z Redhill k hlídce nad Canterbury ve výšce 10 000 stop. Nad Ramsgate ztratil své tři kolegy v mraku a brzy poté spatřil Ju 88 mířící na jih. Vydal se za ním, ale nad francouzským pobřežím jej ztratil a zase v mraku. Zaznamenal však záchranný člun mířící naopak na sever a eskortovaný 8 Me 109. „Nebyl jsem schopen na ně zaútočit a tak jsem se rozhodl počkat si na ně nad Francií s nadějí, že si vyberu nějakého opozdilce.” Pak ovšem spatřil tři Me 110, které míříly severně od Dunkerque. Pronásledoval je a dostal se k poslednímu na 250 yardů. Dal mu čtyřsekundovou dávku. „Nepřátelské letadlo zatočilo ostře doleva, chytlo plamenem a dopadlo do moře.”

I když tvrdí, že použil kameru před, během a po boji, v německých záznamech není nic, co by této ztrátě odpovídalo, a to ani přibližně. V 16.30 20 námořních mil východně od South Foreland ve výšce 12 000 stop k žádné německé ztrátě nedošlo. Následně byl Demozay přesunut k 242. Squadroně a při svém druhém bojovém letu a prvním střetu s nepřítelem, hned hlásil úspěch. Dne 22. června vzlétla squadrona po 15.10 k eskortě 10 Blenheimů jako součást Circusu 18. Uviděl, jak dva Me 109 útočí na Hurricane a hlásil jednoho z nich zničeného.

Nikdo jiný z jednotky neohlásil nic. Pravděpodobnost jeho vítězství si ukážeme celkem jasně na nárocích Fighter Command (FC). Němci přišli v boji za celý den o 3 stíhačky, jedna byla poškozená ze 40 %. FC si ovšem nahlásilo, a teď si pořádně protřete oči, 34 zničených a 7 poškozených Me 109, tedy více než desetinásobek.

Boje pokračovaly i další den, kdy squadrona odstartovala v počtu 11 Hurricanů v 19.45 k ochraně pouhých 6 Blenheimů Mk.IV 107. Squadrony, které měly zaútočit na letiště Mardyck, to se sice vůbec nevydařilo, protože dva se nevrátily a další dva byly stíhači rozstříleny jak řešeto, ale Demozay si opět připsal úspěch. Jakožto černý 1 překročil s obrovským svazem pobřeží severně od Hardelot, jenže poblíž Desvres byli napadeni 6 Me 109 ze slunce. „Byly za námi celou tu dobu. Byl jsem zaatakován jedním Me., který zaútočil z převýšení 5000 stop.”

Otočil se a pokusil se o útok zepředu, ale neúspěšně. Nedostal nikoho do mířidel. Tři se mu nicméně snažily dostat za ocas, přičemž všichni klesali níže. Pak pod sebou jednoho uviděl, přičemž se rychle přiblížíl v mírném klesavém letu a dal mu jednu krátkou dávku. „Okamžitě vybuchl v plamenech, které šly z kokpitu, a pak jsem jej viděl rozlomit se na dvě části a jít dolů v ohni.” Ty další dva šly pronásledovat bombardéry a nevěnovaly mu pozornost. Jelikož se nyní nacházel v nízké rychlosti 15 mil uvnitř nepřátelského území a unikal mu olej, vrátil se zpět. Němci ten den přišli o 7 Me 109 při nárocích FC na nejméně 24 zničených.            

 

Autor: Mgr. Tomáš Bouzek, vojenský historik

 

Zdroj: history.com

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace