Francouzské osmikolové obrněné vozidlo Panhard EBR dobře odolávalo minám již v 50. letech

Francouzské osmikolové obrněné vozidlo Panhard EBR dobře odolávalo minám již v 50. letech
Autor: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: Panhard EBR, 1978
17 / 08 / 2021, 10:00

Panhard EBR je osmikolové obrněné vozidlo francouzské armády z období studené války, které bylo nasazeno mj. během alžírské války v letech 1954-1962, a které některé armády mají ve výzbroji dodnes. Jeho koncepce vznikla již před 2. světovou válkou jako Panhard 201 a náhrada za čtyřkolový Panhard 178, ale výroba byla zahájena až po jejím skončení ve zvětšené variantě 212. Vozidlo se vyznačovalo pohyblivostí a silnou výzbrojí.

Konstrukce měla několika zajímavých prvků: vozidlo je symetrické, může bez omezení operovat v obou směrech, a za tím účelem má také dvě stanoviště pro řidiče. Prostřední čtveřice kol sloužila pro pohyb v obtížném terénu a místo pneumatik nesla kovové obruče: při přesunu po silnici byla zvednutá. Panhard EBR byl navržen tak, aby odolával účinkům min. Explozí by byly snadno oddělené blatníky a nápravy, aby nebylo narušeno pancéřování. Sedačky posádky jsou upevněné k bokům konstrukce, nikoli k podlaze, což snižuje přenos tlakové vlny na posádku. Během alžírské války bylo zaznamenáno 28 výbuchů min pod tímto typem vozidla: obešly se beze ztrát na životech.

Vozidlo má velmi nízký profil, díky čemuž se relativně snadno dokázalo krýt v terénu. Nevýhodou přirozeně byly velmi stísněné vnitřní prostory. Motor o 200 koňských silách dával Panhardu EBR rychlost až 105 km na silnici, a s dojezdem 650–700 km to z něj činilo velmi užitečný stroj nejen pro průzkum, ale sloužil také jako doprovodné vozidlo.

Ve výkyvné věži FL 10 nebo FL 11, stejné, jakou byl vybaven lehký tank AMX-13 (který si máte možnost prohlédnout ve Vojenském technickém muzeu v Lešanech), byl usazen kanón SA 49 nebo SA 50 ráže 75 mm a dva kulomety ráže 7,5 mm, jeden koaxiální a jeden externí na věži. Od roku 1964 pak kanón D921/F1 ráže 90 mm. Nezbytným doplňkem byly čtyři vrhače kouřových granátů.

video: youtube

Navzdory omezeným rozměrům vznikl také prototyp varianty značené jako ETT (Engin de Transport de Troupes), tj. obrněný transportér pro přepravu vojáků, který se inspiroval řešením přijatým pro AMX-13 VCI, neboli bojové vozidlo pěchoty postavené na bázi tanku AMX-13; a 28 jich bylo dodáno portugalské armádě.

Více než 1000 Panhardů EBR vyrobených do roku 1985 pro francouzskou armádu od roku 1981 nahrazoval a nahradil šestikolový AMX-10 RC, kterých je dosud v aktivní službě přes 200. Panhard EBR zbavený věže také vezl rakev při státním pohřbu prezidenta Charlese de Gaulla 12. listopadu 1970.

Takticko-technická data:

  • posádka: 4 (velitel, střelec, řidič, zadní řidič)
  • délka: 6,15 m
  • šířka: 2,42 m
  • výška: 2,24 m
  • bojová hmotnost: 13 tun
  • rychlost na silnici: 105 km/h
  • dojezd: 650-700 km
  • zásoba munice: 56 (75 mm) nebo 43 (90 mm)

Zdroj: tanks-encyklopedia.com; afcvm.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace