Pomohly k vojenskému puči. Francouzské tanky R35 v jugoslávských službách

Pomohly k vojenskému puči. Francouzské tanky R35 v jugoslávských službách
Autor: Mircea87 (CC BY-SA 3.0)|Popisek: Renault R35
08 / 03 / 2020, 13:00

V meziválečném období se Jugoslávie začala poohlížet po nových obrněných vozidlech, které do své armády potřebovala. Rozhodla se oslovit Francii z důvodů relativně dobrých vzájemných vztahů a také faktu, že Francie disponovala velkým množstvím tanků. Jugoslávie tak mohla učinit objednávku na dodávku 54 lehkých pěchotních tanků Renault R35.

Pro Jugoslávii stála otázka modernizace armády na konci třicátých let jako jedna z klíčových. Nedostatek obrněnců byl zřejmý a Jugoslávie tak začala sondovat v zahraničí, kdo by byl ochotný jí prodat tankovou výzbroj. Obrátila se proto posléze na Francii, s níž jí pojily celkem dobré vztahy. Francie však nechtěla prodat do zahraničí své nejnovější modely, naopak svolná byla k prodeji starších tanků, kterých měla přebytek.

Musíme si také uvědomit, že s pozdějším vypuknutím války nebylo možné, aby získala nejnovější tankovou výzbroj kdekoliv v Evropě. To však neodradilo Jugoslávii od jednání s Francií o možné dodávce relativně moderních lehkých pěchotních tanků Renault R35. Ty měly nahradit starší tanky Renault FT 17.

I když tato vozidla byla ve francouzské armádě v kategorii pěchotních tanků nejpočetnější, po vpádu německých invazorů do Francie v roce 1940, se nemohly s těmi německými měřit, a proto se v boji příliš nevyznamenávaly.

Na novém tanku začala Francie pracovat začátkem třicátých let a jeho vývoj byl důsledkem poptávky francouzské armády po lehkém (podpůrném) lehkém tanku. Renault R35 měl dvoučlennou posádku, délka vozidla činila 4,20 m, šířka 1,85 a výška 2,37 m. Stroj poháněl čtyřválec Renault V-4 o výkonu 61 kW. Nejvyšší rychlost na silnici byla 20 km/h, dojezd na silnici 140 km. Výzbroj vozidla zajišťoval kanon ráže 37 mm a jeden kulomet ráže 7,5 mm.

Ještě před invazí Německa do Francie se tak nakonec podařilo na počátku roku 1940 vyjednat Jugoslávii nákup 54 tanků R35. Ty pak dorazily do Jugoslávie v dubnu 1940. Po obsazení Francie Německem v květnu 1940 však na druhé straně bylo jasné, že se Jugoslávii zavřela cesta k další dodávce tanků.

Tanky R35 pak sehrály roli v vojenském puči v březnu 1941 v čele s generálem Dušanem Simovićem, kdy byla svržena regentská rada, již vedl kníže Pavel Karađorđević, a vláda Dragišy Cvetkoviće a Vladka Mačeka, kteří podepsali ve Vídni přistoupení k silám Osy. Puč byl podpořen i tanky R35, jež byly rozmístěny ve strategicky důležitých oblastech hlavního města Bělehradu. I když tanky v dané situace nevystřelily, sehrály důležitou psychologickou roli.

Puč byl tak sice úspěšný, ale netrval dlouho, protože v dubnu 1941 se rozhodl Adolf Hitler vpadnout do Jugoslávie a donutit ji silou, aby k silám Osy přistoupila. Protože Jugoslávie byla na tuto situaci, která se odehrála bez formálního vyhlášení války nepřipravená, nepomohly jí ani tanky R35. Stroje byly ostatně spolu s dalšími několika desítkami obrněných vozidel ukořistěny německými invazory. Ti udělali na tancích R35 několik designových změn a vozidla byla použita proti jugoslávskému hnutí odporu skoro až do konce války. Je třeba říct, že počty těchto tanků se v průběhu let začaly zmenšovat kvůli mechanickým a jiným potížím.

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace