Frankensteinovo monstrum – kříženec T-34 a Mig-21 ve válce v Zálivu

Frankensteinovo monstrum – kříženec T-34 a Mig-21 ve válce v Zálivu
Autor: Public domain|Popisek: Big Wind
06 / 04 / 2020, 10:00

Co vznikne, když zkřížíte dvě stíhačky Mig-21 a nejúspěšnější tank 2. světové války? Nebude to žádné vraždící monstrum, ale nejsilnější hasičský vůz světa.

Idea stroje známého jako Big Wind, tedy velký vítr, vznikla v Maďarsku během studené války jako snaha vytvořit obrovskou myčku obrněných vozidel, která by byla schopna smýt z povrchu vozidel kontaminaci, ať už díky použití chemických, tak jaderných zbraní.

Rusové něco podobného vyzkoušeli, když motor z Mig-15 přidělali na nákladní vůz a používali toto monstrum na uklízení sněhu a k boji s požáry. Maďaři šli ale dál a na podvozek T-34 namontovali proudové motory ze dvou stíhaček Mig-21.

Podvozky legendy 2. světové války byly díky tisícům vyrobených kusů těchto tanků relativně jednoduše k mání a stejně tak motory ze stíhačů Mig-21, který byl ve své kategorii jedním z nejpoužívanějších stíhačů na světě.

Základem maďarské konstrukce tedy byla dvojice proudových motorů Tumansky R-25 s přidanými tryskami na vodu. Výsledky tohoto spojení byly mimořádné. Proud páry z Big Windu měl rychlost 1 232 km/h, tedy téměř rychlost zvuku. Voda mizela rychlostí 220 galonů za sekundu!

Spojením „mrtvých“ Mig-21 a T-34 vzniklo opravdové Frankensteinovo monstrum.

Big Wind na sebe upozornil v roce 1991 během operace Pouštní bouře, kdy armáda Saddáma Husajna byla zničena koalicí, která proti ní bojovala a z Kuvajtu vycouvala. Saddám však zanechal trpký dárek na rozloučenou, jeho muži hodlali zlikvidovat kuvajtská ropná pole a zapálili každý zdroj ropy v zemi, tedy nějakých 600 ropných vrtů. Denně shořelo nějakých 4,6 milionu barelů ropy…

Vzduchem nad státy Perského zálivu se valily tisíce tun kouře, stmívaly oblohu a otrávily déšť. Někteří experti se obávali katastrofy, která by prudce snížila teplotu na severní polokouli země a globálně ovlivnila klima.

Z celého světa proudili do Kuvajtu odborníci, hasiči, aby zachránili kuvajtské ropné vrty a ukončili ekologickou katastrofu. Nejpůsobivější stroj, který se na scéně objevil, byl maďarský „Velký vítr“.

Velký vítr se přiblížil k hořícímu vrtu, jeho posádka byla chráněna před plameny brněním tanku. Pak se trysky otevřely a vypustily neuvěřitelný proud vody a chemikálií potlačujících oheň. Videa ukazovala, jak stroj v průběhu několika sekund „sfouknul“ obrovské plameny hořících vrtl. Tým pak mohl vběhnout a zaplombovat vrt.

Zdroj: warhistoryonline.com

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace