Futuristické zbraně hitlerovského Německa - Horten Ho 229

Futuristické zbraně hitlerovského Německa - Horten Ho 229
Autor: By Michael.katzmann at English Wikipedia, CC BY 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1812162
31 / 08 / 2019, 16:00

Dnes vám přinášíme článek o futuristických zbraních, na nichž pracovalo nacistické Německo během druhé světové války. Proudové letadlo s neobvyklým tvarem Horten Ho 229 bylo jednou z nich.

Když v květnu 1945 dorazily americké jednotky do jedné z německých továren v Durynsku, objevili něco, co jim vyrazilo dech. Viděli futuristicky vyhlížející létající křídlo s dvěma proudovými motory. Posléze se ukázalo, že se jedná o jeden z tajných nacistických vědeckých programů pro tzv. ,,Wunderwaffen" (zázračné zbraně). Američané brzy zjistili, že německé vědecké programy těchto zbraní byly o hodně dál než u jiných států včetně velmocí. Američanům také rychle došlo, že nejsou jediní, kdo by měl zájem o tyto futuristické zbraně. Když se jim dostal do rukou prototyp Hortenu Ho 229 V3, byl urychleně přepraven do USA na další výzkum.

psali jsme: Tajné zbraně 3. říše: Dornier Do 335

Příběh tohoto letounu je velmi zajímavý. Ve třicátých letech se začali bratří Walter a Reimar Hortenovi zaobírat myšlenkou létajícího křídla, s jehož pomocí chtěli zdokonalit kluzáky. Jejich cílem bylo vytvořit stroj s beztrupou konstrukcí a minimálním aerodynamickým odporem, aby dosáhl co nejvyšší rychlosti. V roce 1943 se o podobné projekty také začal zajímat Hermann Görin, velitel německé Luftwaffe. Jeho pořadavkem bylo, aby stroj létal rychlostí  1000 km/h, měl operační dolet 1000 km a unesl 1000 kg bomb.Projekt sa proto nazýval ,,l 3x1000" a bratři Hortenovi tak posléze začali s vývojem.

Horten HO-229

Horten Ho 229 měl být zhotoven hlavně ze dřeva a s kostrou z ocelových trubek a křídla z impregnovaných překližkových panelů s jádrem z granulovaného dřevěného uhlí. Bylo to proto, aby stroj nedokázal pokud možno zachytit radar nepřítele a taktéž pro ochranu před nepřátelskou palbou, ale hlavním důvodem zrejmě byla snaha ušetřit na materiálech. Letadlo mělo zatahovací trojkolesový podvozek a brzdící padák při přistávání. Pilotovi na záchranu sloužila vystřelovací sedačka.

První test bezmotorového prototypu se uskutečnil 1. března 1944 a po dalších testech i s motory nařídil Görinh výrobu 40 kusů. Používaly proudové motory Jumo 004, jež se vyráběly v továrně Gothaer Waggonfabrik ve městě Gotha. 

psali jsme: Legendární inženýr Wernher von Braun vyvíjel rakety pro nacisty i pro Američany

12. března 1945 byl zařazen do programu „Jäger-Notprogramm” pro zrychlení produkce těchto ,,zázračných zbraní". Do boje však již nestihly zasáhnout. Prototyp Horten Ho 229 V3 a kluzáky Horten byly převezené do USA, kde byly podrobené výzkumu. Horten Ho 229 V3 byl nakonec vystavený v Národním muzeu letectva a vesmíru. Ostatní trupy zničili Američané ještě v německé továrně, aby nepadli do rukou Sovětům.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace