Gigantická bitevní loď kapitána Fujimota měla nést až 55 letadel

Gigantická bitevní loď kapitána Fujimota měla nést až 55 letadel
Popisek: A výsledek? Třída Yamato
17 / 07 / 2019, 13:00

Po první světové válce chtěli vítězové zabránit další válce tím, že omezili velikost a počet postavených válečných lodí - vznikla tzv. Washingtonská námořní smlouva. Ačkoli byla ratifikována v roce 1923 a uznaná Společností národů v následujícím roce, ani Japonsko, ani Itálie s ní nebyly spokojeni.

Podle japonské námořní doktríny bylo naprosto nezbytné mít flotilu o velikosti 70% americké, ale smlouva je přinutila jít na pouhých 60%! V té době mělo Japonsko zhruba 55% bitevních lodí oproti USA, ale také jen 18% amerického HDP. Závody ve zbrojení za tohoto stavu by jistě japonskou ekonomiku zmrzačily.

USA v té době ale neměly sílu dodržování Washingtonské smlouvy vyžadovat a Japonsko se tedy rozhodlo, že ji odmítne. Silné námořnictvo mělo Japonsko ochránit jak proti USA, tak proti evropským zemím.

Japonští admirálové tedy chtěli bitevní loď, která by zastrašila i Američany. Musela být dostatečně velká, aby nesla více než osm 18 palcových děl, musela být také dostatečně odolná, aby odolala zásahu z podobných děl v rozmezí od 20 000 do 35 000 metrů.

Designová soutěž začala v březnu 1937 a dorazilo 24 různých návrhů. Vítězem byl kapitán Kikuo Fujimoto s plánem č. A-140F6 - ale vítězství nebylo jednoznačné. Tento behemot se nemohl dostat přes Panamský kanál, ale jeho stoupenci argumentovali tím, že není určen pro obchod.

Fujimoto navrhl širší trup s většinou pancéřování co nejblíže středu lodi. To zanechalo příď a záď lodi zcela nechráněné. Problém to ale neměl být, díky přepážkám, které měly zabránit zaplavení lodi. Jeho vizí byla obrovská plovoucí pevnost o délce 263 metrů a šířce téměř 39 metrů. Maximální rychlost kolosu činila 27 uzlů a dosah 7 200 námořních mil, přičemž měla mít na palubě spoustu letadel - čtyři Aiči E13A, tři Mitsubishi F1M, 47 stíhacích strojů a dva katapulty.

I výzbroje měla nést více než jakákoli britská nebo americká loď. Tři trojitá děla ráže 460 mm, čtyři trojitá ráže 155 mm, šest dvojitých 127 mm, 12 trojitých ráže 25 mm a další velké množství protiletadlové výzbroje.

Admiralita si tohle monstrum zamilovala!

Po několika dalších vylepšeních designu byly výsledkem bitevní lodě třídy Yamato, které měly při plném

 

Zdroj: War History Online

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace