Granáty podivného britského bitevního křižníku byly těžší, než granáty lodi Yamato

Granáty podivného britského bitevního křižníku byly těžší, než granáty lodi Yamato
Autor fotografie: By Oscar Parkes - This photograph SP 89 comes from the collections of the Imperial War Museums (collection no. 1900-01), Public Domain|Popisek: Bitevní křižník HMS Furious
30 / 07 / 2023, 16:00

Geniální nápady admirála Johna "Jackie" Fishera byly střídány těmi méně geniálními a projekt baltického bitevního křižníku (nebo jinak velkého lehkého křižníku) s monstrózními děly ráže 457 mm patřil zcela jistě k těm méně povedeným.

Fisher byl velkým zastáncem nových technologií a pracoval na udržení námořní převahy Velké Británie nad rychle rostoucími loďstvy císařského Německa a USA. On byl ten, který zavedl do výzbroje Royal Navy revoluční bitevní loď HMS Dreadnought koncepce all-big gun. Stejně tak stál za koncepcí bitevních křižníků, tedy lodí s těžkou výzbrojí, velkou rychlostí a poměrně bídným pancéřováním. Lodi, která měla být schopna zničit téměř vše co se na moři vyskytovalo, a před silnějšími bitevními loděmi měla díky vysoké rychlosti utéct.

HMS Furious byl modifikovanou jednotkou třídy Courageous tvořenou třemi loděmi – Courageous, Glorious a Furious. O jejich “oblibě” svědčí mimo jiné i přezdívky, které námořníci Royal Navy lodím dali, tedy Outrageous, Laborious a Spurious – Pobuřující, Pracný a Falešný.

Ale zpět k obrovskému dělu admirála Fishera a HMS Furious. Zcela nepochopitelný lehký bitevní křižník byl vybaven pouhými dvěma děly hlavní ráže 457 mm, kdy dopředu i dozadu mířila vždy jedna dělová věž s jedním ohromným dělem BL 18-inch Mark 1 společnosti Elswick Ordnance Company, které bylo schopné dostřelit náboj o hmotnosti 1 510 kg na vzdálenost až 37 000 metrů! Nejtěžší granát AP Type 91, který používala japonská bitevní loď Yamato za druhé světové války vážil pouhých 1460 kg.

Dělo ráže 18" na HMS Furious

Monstrózní britská děla byla vyrobena celkem 3, hmotnost se pohybovala okolo 101 tun.

Protože se ale ukázala nesmyslnost konstrukce velkých lehkých křižníků, byla děla z HMS Furious v roce 1917 sejmuta a loď byla přijata zpět do služby v 15.dubna 1918 jako nosič letadel pro mise proti německým vzducholodím. Plná konverze do letadlové lodi proběhla v letech 1921-1925.

Děla ráže 457 mm byla přesunuta na monitory třídy Lord Clive, kde se konečně zúčastnila bojů proti Němcům. Po válce byla dvě děla zlikvidována v roce 1933, poslední exemplář byl sešrotován v roce 1947.

Zdroj: Royal Navy, Válečné lodě 3 a 4

 

Tagy článku

-->