Great Eastern: Gigantický parník, který přišel na svět moc brzy

Great Eastern: Gigantický parník, který přišel na svět moc brzy
Popisek: Great Eastern
30 / 07 / 2019, 13:00

Great Eastern byl první gigantický parník na světě, který ale přišel na svět moc brzy. Představoval vrcholné dílo věku páry, byl první celokovovou lodí a monstrum dlouhé 211 metrů poháněly jak vrtule, tak kolesa a plachty.

Snem anglického konstruktéra jménem Isambard Kingdom Brunel, bylo navrhnout a postavit obrovskou loď schopnou pojmout až 4 000 lidí a rychlostí 22 uzlů je přepravovat mezi kontinenty (cílem měla být bohatá anglická kolonie Indie). V té době se jednalo o loď šestkrát větší než kterákoliv jiná loď plavící se po mořích té doby. Stavba začala položením kýlu 1. května roku 1854 v loděnicích Johna Scotta Russella a na lodi pracovalo okol 12 000 dělníků.

Paluba Great Eastern

Lodi ale nebyl dán do vínku šťastný osud a když měla v listopadu 1857 sklouznout na vodu za účasti tisíců platících diváků, dvousetmetrový kolos se zasekl na mechanickém skluzu a do vody se nedostal. Brunelovo "velké dítě" se dostalo do vody až po nekonečných 90 dnech 31. ledna 1858. Mimochodem místo, kde postavil Russell mechanický skluz je dodnes viditelné na břehu Temže.

Projekt polykal peníze a samotné spuštění na vodu stálo 170 000 liber, tedy třetinu celého plánovaného rozpočtu, Russelovo loďařství téměř zbankrotovalo a bylo nutno založit kvůli dokončení lodě novou společnost. Sám Isambard Kingdom Brunel si musel vzít dlouhou zdravotní dovolenou a nebyl u první plavby tohoto leviathanu.

Komerční plavby Great Eastern podnikal pouze do roku 1863 a ještě k tomu do USA. Do daleké Indie, pro kterou byla stavěna, se loď nikdy nepodívala a nikdy tedy nezrušila a ani neohrozila monopol kliprů dopravujících zboží z Indie do centra britského impéria. První plavba do USA byla s pouhými 35 platícími cestujícími, 8 mrtvolami a 418 členy posádky.

Jedinou úspěšnou misí této lodě bylo pokládání transatlantického telegrafního kabelu o délce 2 600 kilometrů. Celkově pod velením kapitánů Jamese Andersona a Roberta Halpina loď položila více než 48 000 kilometrů podmořských kabelů.

Na konci své životní dráhy byla používána jako koncertní síň, tělocvična a obrovský reklamní poutač, například pro značku Lewis.

Reklama na Lewis

Roku 1888 byla v aukci prodána do šrotu a roku 1891 rozebrána.

Obrovské dítě konstruktéra Brunela zklamalo na celé čáře a její neúspěch natolik vystrašil lodní konstruktéry, že její parametry překonal až v roce 1899 parník RMS Oceanic délkou 215 metrů a tonáž překonal v roce 1901 RMS Celtic.

 

Zdroj: Devatenácté století, díl. II, Grace's Guide to British Industrial History

Tagy článku

-->