Grumman F7F Tigercat - zapomenuté letadlo

Grumman F7F Tigercat - zapomenuté letadlo
Autor: stuart.mike (CC BY 2.0)|Popisek: Tigercat
14 / 12 / 2019, 10:00

Úžasný dvoumotorový extrémně manévrovatelný palubní stíhač, který dorazil na bojiště 2. světové války příliš pozdě.

F7F byl vyvinut na základě požadavků amerického námořnictva, které se opíraly o bojové zkušenosti v druhé světové válce. Nasazen byl však až v roce 1945 a do bojů zasáhl pouze okrajově. Byl používán ještě v Korejské válce v padesátých letech, kde odlétal stroj několik misí jako těžký noční stíhač. Celkem bylo vyrobeno 364 kusů a z toho sedm je ještě létajících.

První operační jednotkou Tigercatů se v srpnu 1945 stala na japonské Okinawě operující stíhací squadrona americké námořní pěchoty VMF(N)-533, vybavená pro noční stíhání stroji typu F7F-2N s prosklenou kabinou operátora radaru ve střední části trupu.

Jediné dva stroje byly ještě za války předány britskému námořnictvu. Prvý z nich (TT349) byl předán v prosinci 1944 výzkumné jednotce námořnictva v A&AEE v Boscombe Down. Druhý kus (TT346) prošel od února 1945 provozními zkouškami u 787. perutě FAA.

Do válečných operací však Tigercaty USMC ve větším počtu zasáhly až v Koreji u jednotek VMF(N)-513 a VMF(N)-542, kde vydržely do konce roku 1952.

Několik letounů bylo po vyřazení z výzbroje překonstruováno na vodní bombardér pro hasiče.

F7F Tigercat

Technické údaje

F7F-3P Tigercat
Posádka: 1-2
Rozpětí: 15,7 m
Délka: 13,85 m
Výška: 5,06 m
Nosná plocha: 42,27 m2
Hmotnost prázdného letounu: 7238 kg
Vzletová hmotnost: 10 730 kg
Pohonná jednotka: dva dvouhvězdicové osmnáctiválce Pratt & Whitney R-2800-22W Double Wasp
Výkon motoru: 2100 hp (cca 1566 kW)

Výkony

Maximální rychlost: 687 km/h
Dostup: 11 000 m
Dolet: 2880 km

Výzbroj

4 × 20mm kanón Hispano
4 × 12,7mm kulomet Browning
2 × puma o hmotnosti 454 kg nebo 6-8 neřízených raket HVAR, příp. 1 × torpédo

 

Zdroj: Worldwarwings

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace