Havárie B-52 se čtyřmi vodíkovými pumami - hrozilo 239 Hirošim (1968)

Havárie B-52 se čtyřmi vodíkovými pumami - hrozilo 239 Hirošim (1968)
28 / 12 / 2018, 10:00

21. ledna 1968 došlo k nehodě, při níž byl svět malý krok od jaderné katastrofy. Americký B-52G Stratofortress s jadernými bombami havaroval nedaleko letecké základny Thule v severozápadním Grónsku. Základu USA zřídily jako záložní pro případ nenadálého útoku ze strany Sovětského svazu. Následky havárie nebyly tragické jen shodou okolností.

Letoun byl na rutinní misi. Kapitán John Haug vzlétl ze základny Plattsburg ve státě New York. Úkolem operace s názvem Chrome Dome, kterou letectvo zahájilo již v roce 1961, bylo udržovat neustále ve vzduchu alespoň dvanáct strategických bombardérů B-52, a zajistit tak možnost bezprodleně reagovat na jakoukoli sovětskou hrozbu. Posádka byla sehraná a účastnila se už dříve řady společných letů. Na palubě byl také pilot navíc, aby se mohli během 24hodinnového letu vystřídat a vyspat. Během dosavadního průběhu operace se za sedm let žádná vážná nehoda nepřihodila.

Psali jsme: Studená válka - B-52 Stratofortress nad Vietnamem (1965-1973)

Po pěti hodinách letu do Grónska poslal Haug svého kopilota spát, a službu nastoupil třetí pilot. Během několika minut začaly potíže. V kabině se ochladilo. Posádka reagovala zapnutím topení. Načež letci ucítili kouř a vypukl malý požár. Byly nasazeny kyslíkové masky a Haug požádal základnu Thule o povolení nouzového přistání. V tu chvíli byl letoun asu 150 km jižně od základny. Posádka spotřebovala všechny hasicí přístroje, ale kouře v kabině přibývalo do té míry, že nebylo možné číst přístroje. Kapitánovi bylo jasné, že za těchto okolností nemůže být o nouzovém přistání řeč. Ujistil se, že jsou nad pevninou, a všech sedm členů posádky letoun opustilo na padácích. Letoun nesoucí čtyři ostré jaderné pumy. Kopilot Leonard Svitenko zemřel v důsledku zranění, která utrpěl při pokusu opustit letoun spodním poklopem.

Letoun pokračoval v letu ještě asi 12 km, a poté se zřítil na zamrzlé moře. Přeživší byli zachráněni. Teplota vzudchu byla v tu chvíli mezi -28 a -31°C; v noci klesala k -60. Oheň a dým z místa zřícení letounu byl vidět na kilometry daleko. Zásadní bylo nalézt a zajistit jaderné bomby. Šlo o vodíkové pumy a jejich celková síla byla 239x vyšší než síla bomby Little Boy svržené na Hirošimu v roce 1945. Nešlo tedy o první „problém“ B-52 s vodíkovými pumami:

Psali jsme: 17. 1. 1966 - když B-52 ztrácí vodíkové bomby

Pravděpodobnost, že se jaderný náklad letounu potopil do mořských hlubin, byla velká. Nicméně týden po události ozbrojené síly oznámily, že byly všechny čtyři pumy nalezeny a zajištěny. Ke katastrofě mohlo dojít snadno. Vysoký žár z hořícího leteckého paliva mohl bomby uvést v činnost. Nehoda nevyhnutelně vzbudila spory a kontroverze, a ty trvají svým způsobem dodnes. Dánsko na území Grónska Američanům umístit základnu dovolilo, ale výslovně na ostrově zakázalo jaderné zbraně. V roce 2008 dokument britské BBC zpochybnil tvrzení z roku 1968 o tom, že byly všechny čtyři bomby zajištěny. Jedna údajně chybí dodnes, což americká i dánská vláda rezolutně odmítly.

Pikantní byla příčina požáru. Důvodem ztráty strategického bombardéru se čtyřmi vodíkovými pumami a bezmála příčinou nedozírné katastrofy byly... čtyři molitanové polštáře, které posádka nechala na průduchu topení, jež během letu zapnula. Čtyři vodíkové pumy, čtyři molitanové polštářky.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace