Heinz Bär – německé eso, které si zaplavalo v Kanálu a bylo drzé na Göringa

Heinz Bär – německé eso, které si zaplavalo v Kanálu a bylo drzé na Göringa
12 / 08 / 2019, 10:00

125 sestřelených letadel západních pilotů řadí Heinze Bära na druhé místo za Hans-Joachima Marseille a celkový počet 220 sestřelů na celkově osmé místo v žebříčku nejúspěšnějších pilotů Luftwaffe za 2. světové války.

Heinz se narodil 25. března 1913 v Sommerfeldu nedaleko Lipska. K stíhacímu letectvu se dostal na základě pokusu o akrobacii s dopravním Ju 52, nastoupil u I./JG 51. Bojoval nad Francií a také během bitvy o Británii, kdy se 2. září 1940 jeho poničený stroj zřítil do vod La Manche. Fyzicky zdatný Heinz po dopadu do vody začal plavat směrem k obsazené Francii a po dvou hodinách se zachytil na bóji, odkud ho vylovil hlídkový člun.

Když se dostal na břeh, potkal se s velitelem Luftwaffe, Hermanem Göringem, který se prý pilota zeptal, zda je Kanál studený. Prostořeký Heinz Göringovi odpověděl, aby si sedl do letadla a odletěl nad Anglii, a pak že to zcela jistě pozná. 

U své jednotky JG51 byl Heinz Bär v okamžiku, kdy Německo napadlo Sovětský stav a německému pilotovi utěšeně narůstal počet sestřelů. 31. srpna 1941 dosáhl svého nejlepšího výsledku, když sestřelil osm sovětských bombardérů!

I nad SSSR byl sestřelen a po delším pobytu v lazaretu se v únoru stal velitelem I./JG77 v severní Africe. Po porážce Osy v Africe se vrací nad evropské bojiště, kde v roce 1944 od 10. února do 6.března sestřeluje 13 amerických čtyřmotorových bombardérů, což za takto krátkou dobu žádný jiný pilot nezvládl.

22.dubna dosahuje Heinz již svého 200. sestřelu a od 1.června velí jednotce JG3 Udet, kdy se účastní i poslední velké akce, na kterou se v té době již velmi oslabená Luftwaffe zmohla, operace Bodenplatte.

Na konci války získává proudový letoun Me-262, se kterým sestřeluje 16 spojeneckých letounů. Jeho speciální Me 262 byl kromě standardních proudových motorů vybaven i raketovým motorem z Me 163, což Bärovi umožňovalo vystoupat do výšky 10 000 metrů za pouhé 3 minuty.

Během druhé světové války obdržel Rytířský kříž a k němu následně Dubové ratolesti a Meče. Obtloustlý šéf Luftwaffe Göring mu ale jeho drzost nezapomněl, a tak Heinz nikdy nezískal ke svému kříži Brilianty.

Po válce působil jako konzultant a zkušební pilot sportovních letadel. 28. dubna 1957 ve věku pouhých 44 let osmý nejlepší pilot Luftwaffe umírá v troskách letadla LF-1 Zaunkoenig u Braunschweigu.

 

Zdroj: Esa Luftwaffe, Wikipedie

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace