310. československá stíhací peruť bojovala za obnovu Československa

310. československá stíhací peruť bojovala za obnovu Československa
Popisek: Rok 1940 a 310. československá stíhací peruť
02 / 01 / 2019, 16:00

310. československá stíhací peruť během svého pětiletého působení drží několik prvenství. Byla to jednotka, která nejdéle působila v RAF a z československých perutí zaznamenala největší skóre v počtu sestřelených nepřátelských letadel.

Začátky 310.stíhací perutě se datují k 10. červenci 1940, kdy bylo zformováno jádro perutě. Ta  se personálně doplnila o dva dny později, kdy k ní byl doplněn personál, evakuovaný z Francie. Většina pilotů v 310. peruti měla dost bojových zkušeností hlavně z bojů ve Francii. Jejich první základnou bylo letiště Duxford v hrabství Cambridgeshire.

Od 19. června 1940 byla peruť vyzbrojená stíhačkami Hawker Hurricane Mk. I. Na těchto strojích pod vedením britských instruktorů začal nepřetržitý výcvik. Větší část perutě výcvik ukončila již 17. srpna, kdy byla prohlášená za bojeschopnou. Britští instruktoři byli s československými letci spokojeni už při výcviku, a tak netrvalo dlouho a piloti se dočkali i prvního bojového nasazení.

Svůj křest ohněm zažili Čechoslováci 26. srpna 1940. Blízko města Clacton se střetli s německou skupinou bombardérů a stíhačkami Me Bf 109 a Bf 110. Cílem německého náletu bylo letiště Hornchurch. Českoslovenští piloti sestřelili v prudkém boji dva bombardéry a jednu stíhačku. Vlastní ztráty pak byly dvě stíhačky Hurricane a další dvě poškozené i se dvěma zraněnými piloty. Od tohoto okamžiku se 310. peruť pravidelně zapojovala do bojů a dosahovala vynikajících výsledků.

Psali jsme: Bitva o Británii začala 10.července 1940

Datum 31. srpen 1940 se zapsal do historie československého zahraničního odboje velmi smutně. U města Hornchurch se českoslovenští piloti znovu střetli s německými bombardéry Dornier 17 a stíhačkami Bf 109. Po boji byly příslušníkům perutě přiznány čtyři sestřelené bombardéry a dvě stíhačky při vlastních ztrátách dvou stíhaček Hurricane. V jedné z nich zahynul pilot J. Šterbáček, který se stal prvním československým letcem, jenž zahynul ve službách RAF.

psali jsme: Slavný generál a letec RAF Emil Boček exkluzivně pro Security magazín: Pilotovat Spitfire jsem nikdy nezapomněl

Od srpna do října 1940, kdy podle historiků skončila bitva o Británii, vykonali českoslovenští piloti 310. stíhací perutě 938 bojových startů a nalétali 971 operačních hodin. Celkově jim bylo přiznáno 40 sestřelů, 11 ,,pravděpodobných" a 6 poškozených nepřátelských strojů při vlastní ztrátě 14 Hurricanů a 12 poškozených, přičemž zahynuli 4 piloti a osm bylo zraněných.

V zimě 1940/1941 se aktivita Luftwaffe pro nepřízeň počasí zastavila. Němci začali převážně útočit v noci a z tohoto důvodu se 310. peruť i při nedostatku nočních jednotek zapojila do akcí Fighter Night. V této činnosti pokračovala dlouho, ale bez výraznějších úspěchů. Do poloviny roku 1941 bylo hlavním úkolem perutě hlídkování nad konvoji.

Psali jsme: VIDEO: Bývalý elitní pilot Luftwaffe si splnil sen. Proletěl se ,,nepřátelským" Spitfirem

Netrvalo dlouho a jednotka se stáhla do Skotska, kde byla přezbrojená na stíhačky Supermarine Spitfire Mk II.A a Mk VB. Tyto stroje byly v této době jedny z nejmodernějších stíhaček na světě. Úplné přezbrojení bylo dokončeno 31. prosince 1941 a jednotka se zařadila do operační oblasti 10. skupiny Fighter Command na jihu Velké Británie, kde její hlavní misí byla ochrana námořních konvojů. Při techto akcích zaznamenali českoslovenští piloti pouze jediný sestřel. Dne 7. dubna 1942 se stal velitelem jednotky František Doležal, který byl s 310. perutí nerozlučně spojen.

8. května 1942 se 310. peruť stala součástí československého wingu (křídla) spolu s dalšími perutěmi. Československé křídlo mělo svou základnu v Exeteru. Spolu s ostatními jednotkami bojovala 310. peruť v československém stíhacím wingu až do konce války.

Během svého působení sestřelila 310. stíhací peruť celkem 54 letadel a 4 letounové střely V-1, dalších 20 sestřelů bylo ,,pravděpodobných" a 32 letadel jednotka poškodila. Tato čísla však byla vykoupena ztrátami 31 československých pilotů.

 

Zdroje: //www.310raf.com//www.historyofwar.org, wikipedia 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace