VIDEO: Bitva u Más a Tierra a konec lodi SMS Dresden

VIDEO: Bitva u Más a Tierra a konec lodi SMS Dresden
Popisek: Křižník SMS Dresden krátce před potopením
15 / 12 / 2019, 13:00

Bitva u Más a Tierra byla námořní bitva 1. světové války, která se odehrála 14. března 1915 v blízkosti chilského ostrova Más a Tierra mezi loděmi britské Royal Navy a německým lehkým křižníkem SMS Dresden.

Tato bitva znamenala definitivní konec německé Východoasijské flotily, když byl křižník SMS Dresden zahnán do kouta a potopen v Cumberland Bay.

SMS Dresden v Kielském průplavu

Po útěku z bitvy Falklandských ostrovů SMS Dresden a několik pomocných lodí ustoupilo do Tichého oceánu ve snaze obnovit útoky na obchodní lodě Spojenců. Tyto operace sice nebyly schopny zastavit lodní dopravu v této oblasti, ale přesto se ukázaly jako problematické pro Brity, kteří museli vynaložit prostředky na zničení německého křižníku.

8. března se kapitán SMS Dresden s lodí, která potřebovala uhlí a opravy, rozhodl ukrýt v zátoce Cumberland Bay poblíž neutrálního ostrova Más a Tierra. Tím, že by loď zauhloval v neutrálním přístavu, by měl kapitán Lüdecke možnost internovat svou loď v případě, že by došlo k jejímu objevení nepřátelskými plavidly. Royal Navy aktivně hledala německý křižník a zachytila kódovanou radiovou zprávu mezi Dresdenem a nákladní lodí, která se měla s křižníkem potkat v přístavu Juan Fernandez dne 9. března. Zprávu se povedlo rozluštit a flotila složená z křižníků HMS Kent, HMS Glasgow spolu s pomocným křižníkem Orama zachytila 14. března 1915 německý křižník SMS Dresden v přístavu, když se posádka lodi účastnila fotbalového zápasu na břehu. 

HMS Glasgow zahájil palbu na SMS Dresden a poškozená německá loď začala hořet. Její kapitán vyhodnotil situaci jako beznadějnou, když byla loď s prázdnými uhelnými sklady zablokována přesilou v zátoce, a vydal rozkaz k opuštění a potopení lodi. Německá posádka uprchla z křižníku v záchranných člunech, aby dosáhla bezpečí na neutrálním ostrově. Britské lodě ale dál vedly palbu jak na hořící křižník, tak na prchající čluny, dokud SMS Dresden nakonec neexplodoval.

Smrt SMS Dresden

Dodnes není jasné, zda exploze byla způsobena střelbou z britských lodí nebo německou posádkou. Poté, co loď explodovala, britský velitel nařídil svým lodím zajmout všechny přeživší německé námořníky. Tři Němci byli zabiti v akci a patnáct jich bylo zraněno. Britové neutrpěli žádné ztráty. Potopením SMS Dresden byl zničen poslední zbytek německé Východoasijské flotily.

Vzhledem k tomu, že ostrov Más a Tierra byl majetek neutrálního Chile, německý konzulát v Chile protestoval proti britskému porušení mezinárodníha práva, když lodě Royal Navy napadly křižník v neutrálních vodách. Ranění němečtí námořníci byli převezeni do chilského Valparaisa, kde bylo 315  námořníků z SMS Dresden internováno až do konce války, kdy ti, kteří nechtěli zůstat v Chile, byli vráceni do Německa.

Jeden muž posádky, poručík Wilhelm Canaris, budoucí admirál a šéf nacistické vojenské rozvědky Abwehru, unikl internaci v srpnu 1915 a vrátil se zpět do aktivní služby u císařského námořnictva. 

 

Zdroj: SMS Navy

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace