Historie: Letecké eso Chuck Yeager se dnes dožívá 93 let!

Historie: Letecké eso Chuck Yeager se dnes dožívá 93 let!
Popisek: Chuck v kokpitu Bellu X-1
13 / 02 / 2016, 11:15

První člověk, který překročil v letadle Bell X-1 rychlost zvuku během vodorovného letu, člen vyšetřovací komise k havárii raketoplánu Challenger, brigádní generál, jeden z prvních amerických pilotů, kteří si vyzkoušeli nepřátelský Mig-15 se dožívá dnes 93 let.

Chuck Yeager pochází ze zemědělské farmy v Západní Virginii, kde v roce 1941 vystudoval vysokou školu. Po škole nastoupil do letectva jako mechanik, vzhledem ke svému nízkému věku nemohl nastoupit do pilotní školy, ale již dva měsíce poté se díky svému ostrému zraku stal žákem letecké školy.

Chuck Yeager, The Right Stuff.

V listopadu 1943 se Chuckova peruť přesunula do Británie, kde se prokázaly vynikající letecké a bojové schopnosti mladého Yeagera. Dne 12. října 1944 se stal prvním pilotem ve své letce, který se stal esem během jednoho dne sestřelením pěti nepřátelských letadel během jedné mise.

Dva z těchto sestřelů byly bez jediného výstřelu poté, co když vletěl do palebné pozice proti Messerschmittu Bf 109, německý pilot zpanikařil a kolidoval se svým wingmanem. Chuck ukončil 2. světovou válku s 11,5 oficiálních vítězstvími, včetně jednoho z prvních vítězství nad proudovou stíhačku Me-262.

Po válce Chuck Yeager pracoval na prolomení zvukové bariéry, což se mu povedlo dne 14. října 1947, kdy na X-1 dosáhl rychlosti Mach 1.07 v nadmořské výšce 13 700 metrů nad Mohavskou pouští.

Chuck Yeager, The Right Stuff.

12. prosince 1953 Yeager vytvořil nový světový rychlostní rekord Mach 2,44, což odpovídá rychlosti 2 608 km/h ve výšce 22 770 metrů se strojem X-1A.

Od roku 1955 velel několika letkám v Německu, Francii nebonapříklad na Filipínách. V roce 1968 velel letce F-4 Phantom II v Jižní Koreji během krize. V roce 1969 byl povýšen na brigádního generála.

Chuck Yeager, The Right Stuff.

Do důchodu odešel v roce 1975, ale dál občas létal pro US Air Force a NASA jako konzultant a zkušební pilot na základně Edwards. 

Naposledy překonal rychlost 1 Machu v roce 1997 při 50. výročí jeho letu s X-1 a to za kniplem stroje F-15D Eagle "Glamorous Glennis", kdy se honil s jinou legendou, Bobem Hooverem v F-16. Byl to i jeho poslední oficiální let pro americké letectvo - bylo mu 74 let!

Takže za SECURITY magazín hodně zdraví generále!

Zdroj: Wikipedie

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace