Poslední sovětský dělový křižník Murmansk

Poslední sovětský dělový křižník Murmansk
Popisek: Vrak u norského ostrova Soroya
11 / 01 / 2018, 18:00

Poslední křižník poválečné třídy Projekt 68bis byl spuštěn na vodu v roce 1955. Byl to poslední konvenční sovětský křižník, poté již SSSR stavěl pouze raketové stroje.

Tyto křižníky vznikly díky Satalinově lásce k velkým hladinovým lodím, a to i přesto, že ostatní státy již nic podobného po zkušenostech z 2. světové války nestavěly. Celkem 14 křižníků se stihlo postavit, než Chruščov po svém nástupu celý projekt zrušil a vcelku logicky přesunul pozornost na moderní raketové křižníky. Z plánovaných 24 kusů tak bylo postaveno 14.

Psali jsme: Ruský křižník Kirov vs. americký USS Zumwalt: Kdo vyhraje?

Murmansk strávil ve službě sovětského námořnictva dlouhých, nudných 34 let, než byl v roce 1989 vyřazen ze služby. Za zmínku stojí snad jen jeho účast v konfliktech mezi arabskými státy a Izraelem 70. letech, kdy fungoval jako podpora Arabů, ale do bojů samozřejmě nezasáhnul.

Psali jsme: Admiral Lazarev, zabiják třídy Kirov prochází opravami

Křižník se na konci roku 1994 vydal na svou poslední cestu na sešrotování do Indie, ale díky prudké bouři se odtrhl od remorkéru a dlouhé 4 dny plul bezcílně v Severním moři, než na Štědrý večer 1994 ztroskotal na pobřeží Norska u ostrova Soroya v blízkosti rybářské vesnice Sorvar. Po zaplavení vnitřních prostor trup dosedl na dno.

Wrecked cruiser Murmansk.

Zde se stal vděčným objektem potapěčů a fotografů, než roku 2009 norská vláda rozhodla o likvidaci vraku. 

Wreck of the Russian cruiser Murmansk in Norway.

Kolem vraku byly postaveny hráze, z jeho okolí byla vyčerpána voda a poté byl rozebrán.

"Murmansk" demolition in final phase - //wrhstol.com/15ix49h Now on War History Online: barentsobserver.com On December 24th in 1994 the 1955-built cruiser “Murmansk” was being towed from its home port towards India for scrapping. Off the coast of Fi

Technické údaje

Výtlak 14 290 t (standardní)
17 970 t (plný)
Délka 210,1 m
Šířka 22,1 m
Ponor 7,8 m
Pohon 2 turbíny, 16 kotlů
Rychlost 33,7 uzlu
Posádka 1270
Výzbroj 12× 152mm kanón (4×3)
12× 100mm kanón (6×2)
32× 37mm kanón (16×2)
10× 533mm torpédomet (2×5)
Pancíř 150 mm (můstek)
125 mm (boky, čela věží)
75 mm (paluba)

Zdroj: Wikipedie

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace