Hitler: hladinové lodě sešrotovat! Kapesní bitevní lodi Deutschland se lepila smůla na kormidlo

Hitler: hladinové lodě sešrotovat! Kapesní bitevní lodi Deutschland se lepila smůla na kormidlo
Autor: CC BY-SA 3.0 de|Popisek: V Kielu s bezmála ustřelenou zádí torpédem ponorky Spearfish
27 / 08 / 2020, 10:00

O německé "kapesní bitevní lodi" - pancéřové lodi Admiral Graf Spee, kterou po souboji se třemi britskými křižníky 17. prosince 1939 potopila vlastní posádka u Montevidea, slyšel jistě každý. Její dvě sesterské lodi, Deutschland, přejmenovaný pro jistotu v lednu 1940 na Lützow, a Admiral Scheer měly osud méně dramatický. Křižníku Admiral Scheer jsme již článek věnovali. Deutschland/Lützow jako jediný válku přežil - stíhala ho však smůla a účastnil se mj. poslední velké akce německých hladinových lodí, jejíž zoufalý výsledek Hitlera rozzuřil natolik, že vydal rozkaz zbývající velké lodě sešrotovat.

Dodnes se vedou více či méně vášnivé diskuse o kategorii těchto lodí. Výraz kapesní bitevní loď (pocket battleship) nebyl přirozeně německý. Byl reakcí britského tisku na německou snahu postavit silné hladinové lodě, a současně vyhovět podmínkám Versailleské mírové smlouvy, tedy nepřekročit výtlak 10 tisíc tun. Ten samozřejmě neoficiálně překročily, ale dokončovány byly beztak v době, kdy se připravovala nebo již probíhala stavba lodí třídy Scharnhorst a Bismarck. Německé válečné námořnictvo pro tyto lodě o výtlaku těžkého křižníku s poněkud slabším pancéřováním a naopak silnější výzbrojí vytvořilo kategorii obrněná loď, Panzerschiff. V únoru 1940 je pak překlasifikovalo na těžké křižníky (Schwerer Kreuzer).

První loď, pojmenovaná Deutschland, byla objednána koncem 20. let, její stavba započala v únoru 1929, na vodu ji spustili v roce 1931 a do služby vstoupila krátce po Hitlerově nástupu k moci 1. dubna 1933. Její výtlak činil 12630 tun, a plný výtlak až 14520 tun, tedy bezmála o polovinu více, než bylo německým válečným lodím té doby dovoleno. Stroje o výkonu 53260 k jí dávaly rychlost 28 uzlů, která byla ještě na přelomu 20. a 30. let plně dostatečná, aby se loď mohla vyhnout střetnutí se silnějšími bitevními loděmi, zatímco s rychlými křižníky by se měla, podle předpokladu, vypořádat díky silnějším zbraním. Rychlostí 20 uzlů mohly urazit až 10 tisíc námořních mil (18520 km).

Ve dvou hlavních věžích nesla po třech kanónech ráže 280 mm (28 cm/52 SK C/28), které navzdory své ráži nezářily nijak oslnivými výkony a formální požadavky splňovaly bez rezervy (pro lodě třídy Scharnhorst byla vyvinuta účinnější varianta C/34), ale na velkou vzdálenost měly proti lehce pancéřovaným palubám křižníků efekt více než dostatečný, a o to šlo především. S kadencí 2,5 rány za minutu vystřelovaly protipancéřové nebo tříštivé granáty o hmotnosti 300 kg na vzdálenost až 36475 m při 40° náměrů, který věž umožňovala.

Sekundární výzbroj tvořilo osm 150mm děl (15 cm/55 SK C/28) vystřelující protipancéřové nebo tříštivé granáty o hmotnosti 45,5 kg na vzdálenost až 23000 m při 40° náměru, kadencí 6-8 ran za minutu. Loď také nesla dva čtyřhlavňové torpédomety ráže 533 mm umístěné na zádi, a postupně navyšovaný počet protiletadlových děl (ráže 88 mm později vyměněné za výkonnější 10,5 cm L/65) a lehkou protiletadlovou výzbroj.

Pancéřová loď Deutschland byla nasazena během španělské občanské války k doprovodu lodí, které převážely zásoby pro nacionalisty generála Franca. V květnu 1937 byla napadena republikánským letectvem v přístavu Palma (kde byly kromě ní také lodě britské nebo italské) a zasažena dvěma bombami svrženými ze sovětských bombardérů SB-2 pilotovaných sovětskými piloty, přičemž bylo zabito 31 a zraněno 74 námořníků. Padlí byli pohřbeni s vojenskými poctami na britské základně v Gibraltaru (Hitler záhy nařídil jejich exhumaci a pohřeb v Německu). Sesterská loď Admiral Scheer v odvetě bombardovala přístav Almería a Stalin vydal zákaz německé a italské lodě napadat.

V srpnu 1939 pak vyplula na svou první "korzárskou" plavbu, krátce před útokem na Polsko, aby byla v pozici pro napadání nepřátelské námořní plavby v případě, že vypukne válka. Během mise se měla vyhnout boji i se slabšími jednotkami - jediným úkolem bylo narušovat námořní dopravu. Důvodem byla tehdejší Hitlerova představa, že po rychlém vítězství v Polsku sjedná s Británií a Francií mír.

video: youtube

Na začátku října 1939 potopil Deutschland britskou dopravní loď Stonegate a 9. října zastavila americkou loď City of Flint, na jejíž palubě nalezla zakázané zboží (vezla do Británie traktory, obilí a ovoce). Zajala ji a loď s německou posádkou zamířila přes norské Tromso do Německa. Norové v napjatých vztazích s Německem ale loď do přístavu nevpustili, a Němci zamířili do sovětského Murmansku, odsud zpět do Norska. Norové loď opět odmítli přijmout, ale City of Flint přesto v přístavu Haugesund zakotvila, aby její německá posádka unikla problémům při setkání s proplouvajícími britskými válečnými loděmi. Norové loď obsadili a vrátili do rukou americké posádky. Bude potopena v roce 1943 ponorkou U-575.

Mezitím Deutschland potopil dánskou loď Kongdal, a pro špatné počasí znemožňující efektivní akci, se s hubeným výsledkem dvou potopených a jedné zajaté lodi vrátil do přístavu. Loď byla reklasifikována jako těžký křižník a přejmenována na Lützow. Důvodem byla Hitlerova obava z efektu nepřátelské propagandy, kdyby se protivníkovi podařilo "Německo" potopit. Současně se tak Němci snažili zakrýt prodej těžkého křižníku stejného jména třídy Admiral Hipper Sovětskému svazu.

Jako Lützow se pak loď účastnila invaze do Norska a byla poškozena v Oslofjordu, kde byl potopen těžký křižník Blücher. Nadto byla při návratu do Německa napadena britskou ponorkou HMS Spearfish. Zásad torpéda zničil záď lodi a do přístavu musela být odtažena. Opravy trvaly asi rok. Krátce po návratu do služby byla ovšem v červnu 1941 napadena britskými torpédovými bombardéry, zasažena a vyřazena na další bezmála rok. A když se v květnu 1942 vydala do Norska, aby odsud napadala spojenecké konvoje, při první větší příležitosti (operace Rösselsprung proti konvoji PQ 17) najela 3. července v mlze na mělčinu... a musela zpět do Německa k dalším opravám.

Plnohodnotné námořní střetnutí zažil Lützow až 30. prosince 1942. Při neúspěšném útoku na konvoj JW 51B se dostal spolu s křižníkem Admiral Hipper do střetu s britskými křižníky Sheffield a Jamaica. Přes nepřesnou německou palbu volil britský kontradmirál Burnett raději ústup - konvoj nicméně unikl beze škod.

Tato akce byla labutí písní německého hladinové loďstva. Zuřící Hitler nařídil všechny zbývající velké bojové lodě rozebrat na šrot. Velitel Kriegsmarine Raeder rezignoval. Nahradil ho Karl Dönitz a Hitlera přesvědčil, aby svůj rozkaz odvolal. Lüztow nicméně již neopustil Baltské moře. Stal se cílem několika náletů RAF na lodě kotvící v Kielu. Při náletu ze 16. dubna 1945 několik těžkým bomb Tall Boy dopadlo blízko lodi a způsobily její dosednutí na dno. Díky malé hloubce nicméně zůstala paluba nad hladinou a lodní děla byla využívána k podpoře pozemních jednotek proti postupu Rudé armády. Až do 4. května 1945, kdy lodi došla munice. Sověti po válce loď vyzvedli, opravili a potopili jako cílovou při testech 22. července 1947.

Zdroj: lexikon-der-wehrmacht.de; Koop, Schmolke: Pocket Battleships of the Deutschland Class: Warships of the Kriegsmarine; navweaps.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace