Hitlerova A-10, louskáček na tanky Henschel Hs 129

Hitlerova A-10, louskáček na tanky Henschel Hs 129
Popisek: Henschel Hs 129
28 / 02 / 2019, 13:00

Legendární americký letoun A-10 Thunderbolt II určený pro operace CAS je postavený okolo svého gigantického kanónu Vulcan. Není ale zdaleka prvním strojem sloužícím jako obal děla. Tím prvním byl stroj německé Luftwaffe Henschel Hs 129 přezdívaný svými piloty jako louskáček na tanky.

První německý specializovaný bitevní letoun se jako prototyp objevil v roce 1939. Inženýři firmy Henschel přišli ve 30. letech minulého století se stejnou myšlenkou, kterou měli tvůrci americké A-10. Chtěli chránit piloty při útocích v malé výšce. Z tohoto důvodu měl kokpit design "vany", a posunul pilota co nejblíže k přední straně kokpitu, aby zvýšil jeho schopnost vyhodnocovat situaci na zemi. Ocelová vana chránila pilota a pomáhala odvádět kulky.

psali jsme: Američtí zabijáci tanků v Evropě

První verze stroje měla kabinu s "tankovými" průzory pro pilota a zcela nevyhovující slabé motory Argus As-410 s výkonem 380 PS. Po dobytí Francie Německo získalo motory Gnome Rhone o výkonu 790 PS, které byly využity pro novou verzi letounu. I samotné prosklení kabiny verze Hs 129B prošlo velkou změnou, a bylo vyrobeno z 3 palcového pancéřového skla.

Sériové stroje se podívaly jak do Afriky, tak na východ, kde bojovaly proti tankům SSSR. Ačkoli byl stroj z počátku vybaven 2 kulomety a 2 děly ráže 30 mm, ukázalo se, že to na sovětské tanky nestačí. Proto byla verze z roku 1944 vybavena protitankovým dělem ráže 75 mm Pak 40. Nabíjecí mechanismus se usídlil daleko za kokpit a hlaveň vyčnívala před ním.

psali jsme: Zabijáci tanků A-10 na Slovensku

Dělo bylo vybaveno mohutnou úsťovou brzdou, rychlost střelby dosahovala 30 ran za minutu. Na vzdálenost 500 metrů prorazil granát kolmý pancíř o tloušťce 130 mm, pancíř pod úhlem 30 stupňů o tloušťce 95 mm. Zásobník ukrýval pouhých 12 nábojů, ty ale mohly při troše štěstí probít pancíř těžkého tanku na vzdálenost 1 kilometru.

Do příchodu A-10 Warthog s jeho GAU-8, byla tato zbraň o hmotnosti téměř 1 400 kg tou nejtěžší instalovanou v letadle.

 

Zdroj. WorldWarWings.com, Václav Němeček Vojenská letadla

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace