Hitlerova ocelová bestie – Führerův vlak jménem Amerika

Hitlerova ocelová bestie –  Führerův vlak jménem Amerika
Autor fotografie: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: Hitlerův vlak
09 / 07 / 2022, 10:00

Führersonderzug (z němčiny: „Führerův zvláštní vlak“) byl osobní vlak Adolfa Hitlera. V roce 1939 dostal Führersonderzug jméno „Amerika“, ale v lednu 1943 byl přejmenován na Führersonderzug „Brandenburg“.

Vlak sloužil jako velitelství německé armády až do balkánské kampaně. Poté nebyl vlak nadále využíván jako velitelství, nicméně Adolf Hitler v něm cestoval po celou dobu války mezi Berlínem, Berchtesgadenem, Wolfsschanze a jeho dalšími vojenskými velitelstvími.

Video: YouTube

Koncem dubna 1945 nařídil Hitler svému pobočníkovi Juliu Schaubovi, aby odcestoval do Rakouska a Führersonderzug zničil, což se ale nezrealizovalo a až po Hitlerově smrti, nechalo SS zničit Hitlerův osobní vagón. Velká Británie a Spojené státy využívaly zbytek vlaku po válce v okupovaném Německu. V 50. letech byly vozy vráceny Německu. Kancléř Konrad Adenauer používal zbytek Führersonderzugu jako svůj osobní vlak a v 60. a 70. letech byly vagóny odděleny a používány až do 80. let. Některé ze zbývajících vagńů jsou nyní uloženy v muzeu.

Přesné informace o pohybech vlaku a jeho konfiguracích během Hitlerových cest nejsou známy, dokumentace pro každou cestu byla po cestě zničena, aby se zabránilo jejímu použití k plánování útoku. Nicméně některé podrobnosti odhalila informace o cestě s označením „Bln 2009“, kdy vlak odjel z Anhalter Bahnhof v Berlíně dne 23. června 1941 a do Wolfsschanze dorazil 24. června 1941. Vlak byl tehdy tvořen následujícími lokomotivami a vozy:

- dvě lokomotivy (Deutsches Reichsbahn K5E Kriegslokomotive)
- speciální obrněný protiletadlový vlakový valník Flakwagen se dvěma protiletadlovými děly, nejčastěji dvojicí čtyřnásobných 20mm baterií Flakvierling, po jedné na každém konci vozu. Měl také ubikaci pro důstojníky a muže z Luftwaffe 9 Regiment General Göring, kteří obsluhovali zbraně.
- zavazadlový vůz
- Führerwagen, používaný Hitlerem
- Befehlswagen (velitelský vůz), včetně konferenční místnosti a komunikačního centra
- Begleitkommandowagen pro doprovodné bezpečnostní síly o 22 mužích (SS-Begleit-Kommando a oddíl Reichssicherheitsdienst)
- jídelní vůz
- dva vozy pro hosty
- Badewagen (koupací vůz)
- další jídelní vůz
- dva spací vozy pro personál
- Pressewagen (tiskový vůz) pro šéfa tisku Otto Dietricha a zaměstnance, sloužící k přijímání a vydávání tiskových zpráv
- další zavazadlový vůz
- další Flakwagen

Podle Otto Dietricha Flakwagen nemusel být nikdy použit, když svým vlakem Hitler cestoval.

Maximální rychlost vlaku byla někde mezi 80-120 km/h, délka vlaku maximálně 430 metrů a hmotnost 1 200 tun. Vlak vyrobila společnost Krauss Maffei společně s Henschelem.

Zdroj: hitler-archive.com, history.com

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace