foto: Neznámý autor / Public domain / Wikimedia Commons/Hitlerův vlak
Hitlerův vlak „Amerika“ ukrýval mnohá tajemství. Tento obrněný kolos však byl víc než jen dopravním prostředkem.
Führersonderzug, v překladu můžeme hovořit o názvu „Führerův zvláštní vlak“, to byl osobní vlak Adolfa Hitlera. V roce 1939 dostal vlak jméno „Amerika“, nicméně už v lednu 1943 byl přejmenován na Führersonderzug „Brandenburg“. Vlak sloužil jako velitelství německé armády až do balkánské kampaně. Poté nebyl vlak nadále využíván jako velitelství, nicméně Adolf Hitler v něm cestoval po celou dobu války mezi Berlínem, Berchtesgadenem, Wolfsschanze a jeho dalšími vojenskými velitelstvími. Vlak se stal nejen dopravním prostředkem, ale také mobilním sídlem, které umožňovalo Hitlerovi rychlé přesuny a koordinaci válečných operací.
Palác na kolejích, Hitlerův osobní vlak Amerika
Führerův zvláštní vlak „Amerika“ byl technickým zázrakem své doby, nejen díky své obrněné konstrukci, ale také kvůli pokročilým komunikačním a komfortním systémům, které poskytoval. Vlak byl vybaven nejen obvyklými vagóny jako jsou jídelní a spací vozy, ale obsahoval také speciální velitelský vůz s konferenční místností a komunikačním centrem. Tento vůz byl klíčovým místem pro strategické rozhodování během Hitlerových cest. Hitler měl k dispozici také luxusně zařízený osobní vagón, který zahrnoval ložnici, koupelnu a kancelář. Jeho pohodlí bylo prioritou, což bylo patrné i na použití kvalitních materiálů a zařízení.
Během války byl vlak „Amerika“ klíčovým dopravním prostředkem pro Hitlerovy přesuny mezi různými vojenskými velitelskými stanovišti. Měl nejen praktický význam, ale i symbolický, představoval mobilní velitelství schopné rychle reagovat na měnící se válečnou situaci. Navzdory své důležitosti nebyl tento vlak nucen nikdy čelit přímé bojové situaci a nikdy proto nevyužil své výjimečné ochrany a bezpečnostních opatření. Maximální rychlost vlaku byla někde mezi 80-120 km/h, délka vlaku maximálně 430 metrů a hmotnost 1 200 tun. Vlak vyrobila společnost Krauss Maffei společně s Henschelem.

Snaha o zničení vlaku
Koncem dubna 1945 nařídil Hitler svému pobočníkovi Juliu Schaubovi, aby odcestoval do Rakouska a Führersonderzug zničil, což se ale nezrealizovalo a až po Hitlerově smrti nechalo SS zlikvidovat Hitlerův osobní vagón. Velká Británie a Spojené státy využívaly zbytek vlaku po válce v okupovaném Německu. V 50. letech byly vozy vráceny Německu. Kancléř Konrad Adenauer používal zbytek Führersonderzugu jako svůj osobní vlak a v 60. a 70. letech byly vagóny odděleny a používány až do 80. let. Některé ze zbývajících vagńů jsou nyní uloženy v muzeu.
Co se skrývalo v jednotlivých vagónech Hitlerova vlaku Amerika?
Vlak byl vybaven pokročilými komunikačními technologiemi, které umožňovaly Hitlerovi přímý kontakt s vojenskými veliteli na různých frontách, což mu dovolovalo efektivně řídit a koordinovat operace bez ohledu na svou polohu. Přesné údaje o pohybech vlaku a jeho uspořádání jsou omezené, protože dokumentace byla po každé cestě zničena, aby se zabránilo jejímu využití k plánování útoků. Avšak některé detaily jsou známy, například cesta označená „Bln 2009“, kdy vlak vyjel z Berlína 23. června 1941 a dorazil do Wolfsschanze 24. června 1941.
Vlak byl složen z několika specifických vagónů. Dvě lokomotivy Deutsches Reichsbahn K5E Kriegslokomotive zajišťovaly pohon. Součástí byl i obrněný protiletadlový vagón Flakwagen, vybavený dvěma čtyřnásobnými 20mm děly Flakvierling a ubytovacími prostory pro důstojníky a muže z Luftwaffe 9 Regiment General Göring, kteří obsluhovali zbraně. Zavazadlový vůz sloužil k přepravě nákladu. Hitler používal Führerwagen, zatímco velitelský vůz Befehlswagen obsahoval konferenční místnost a komunikační centrum.
Pro bezpečnostní síly, konkrétně SS-Begleit-Kommando a oddíl Reichssicherheitsdienst, byl určen Begleitkommandowagen. Jídelní vůz sloužil k stravování posádky a hostů, zatímco dva speciální vozy byly vyhrazeny pro hosty. Koupací vůz Badewagen poskytoval komfort při cestách. Další jídelní vůz a dva spací vozy byly určeny pro personál. Tiskový vůz Pressewagen sloužil šéfu tisku Otto Dietrichovi a jeho zaměstnancům k přijímání a vydávání tiskových zpráv. Vlak obsahoval také další zavazadlový vůz a další obrněný protiletadlový vagón Flakwagen.

Zdroj: www.railtarget.eu, www.railtarget.cz, weimar.bundesarchiv.de, www.hitler-archive.com,
Tagy