Autor fotografie: Bundesarchiv, B 145 Bild-F051625-0295 / CC-BY-SA 3.0 / Wikimedia Commons|Popisek: Adolf Hitler a Hanna Reitsch
Půvabná oblíbenkyně Adolfa Hitlera byla využívána propagandou Třetí říše. Zapálená nacistka v dubnu 1945 podnikla přistání a poté únik z obleženého Hitlerova berlínského bunkru v letadle Arado 96. Po kapitulaci Německa byla zatčena a vyšetřována americkou CIC.
Hanna Reitsch se narodila 29. května 1912 v rodině očního lékaře Dr. Willyho Reitsche a tyrolské šlechtičny Emy Reitsch, rozené Helff-Hibler Von Alpenheim v slezském městě Hirschberg, což je dnešní Jelenia Góra v Polsku. Odmalička chtěla létat a podřídila této vášni celý svůj život. Dosáhla asi 40 rekordů a velmi ovlivnila bezmotorové létání. V roce 1934 se Hanna zúčastnila německé výzkumné expedice do Brazílie a Argentiny, která měla za úkol zjistit chování kluzáků v extrémních teplotních podmínkách.
Hanna Reitsch, Hitlerova pilotka v Luftwaffe
Roku 1936 se Reitsch seznámila s esem Velké války Ernstem Udetem, což velmi ovlivnilo její další profesionální kariéru. Udet ji jmenoval civilní zkušební pilotkou v hlavní výzkumné stanici Luftwaffe v Rechlinu, kde mohla létat prakticky se vším, co Luftwaffe měla k dispozici. V roce 1940 testovala zařízení montované na bombardéry He 111 a Ju 88 A, které dokázalo přeseknout ocelová balónová lana během bitvy o Británii. V březnu roku 1941 byly vyznamenána Hitlerem za svou oddanost a odvahu Železným křížem II. třídy a několik dní předtím Hermannem Göringem Společným odznakem pro piloty a pozorovatele ve zlatě s brilianty.

Hanna Reitsch letecká legenda nejenom jako hitlerova pilotka
Hanna Reitsch nebyla jen výjimečnou pilotkou, ale také klíčovou inovátorkou, která významně ovlivnila vývoj vojenského letectví Třetí říše. Jako jedna z mála žen té doby se aktivně podílela na testování některých z nejpokročilejších letounů, včetně vrtulníků a raketových strojů. Mezi její nejznámější činy patří pilotování vrtulníku Focke-Wulf Fw-61, jednoho z prvních funkčních vrtulníků na světě. Technické schopnosti, které při těchto nebezpečných letech prokazovala sloužily také nacistické propagandě jako nástroj k posílení morálky německého národa. Reitsch se stala symbolem úspěchu a oddanosti, což bylo ve válkou zkoušeném Německu neocenitelné.
Nehoda a skoro konec kariéry hitlerovy pilotky Reitsch
Messerschmitt Me 163 Komet začala Reitsch testovat na podzim roku 1942. V tomto nejnebezpečnějším letounu Luftwaffe Hanna při svém třetím letu těžce havarovala. Přežila, ale měla na několika místech rozbitou lebku, poraněný obratel, devastující zranění nosu a utrpěla i další zranění. Prošla několika plastickými operacemi a ztratila smysl pro rovnováhu. Podle doktorů už neměla létat, ale to nehodlal dopustit a trénovala balanc na štítě střechy nemocnice. Od Hitlera osobně dostala Železný kříž I. třídy. Deset měsíců po nehodě již opět seděla v kokpitu letadla.
Hitlerova pilotka Hanna Reitsch v americkém zajetí
Na konci války, když se Rusové blížili k Berlínu, Hanna a nový velitel Luftwaffe, Generaloberst Robert Ritter von Greim odlétli 26. dubna do obleženého města na poslední schůzku s Adolfem Hitlerem. Ten je 28. dubna poslal pryč a start malého letounu Arado byl ruskými vojáky zprvu považován za Hitlerův útěk z Berlína. Hanna proto byla zajata Američany a 18 měsíců byla vyslýchána a vězněna. Byla totiž považována za fanatickou nacistku. V roce 1947 byla však oficiálně prohlášena za „denacifikovanou" a Hanna odešla do Rakouska, kde se vrátila ke své lásce, bezmotorovémů létání.
Přestože byla silně spojována s nacistickým režimem, dokázala si znovu vybudovat reputaci v mezinárodním leteckém společenství. V průběhu let zakládala plachtařské školy v různých částech světa, včetně Indie a Ghany, kde strávila několik let svého života. Svým návratem k létání a lámáním nových rekordů ukázala, že její přínos letectví přesahuje hranice politických režimů. Přestože její jméno zůstává spjato s temnou kapitolou historie, její kariéra ukazuje, že dokázala být významnou osobností letectví nejen v Německu, ale i na globální úrovni. Umřela 24. srpna 1979 na infarkt.
Zdroj: britannica.com, engines.egr.uh.edu, www.history.com