Hitlerův křižník v sovětských službách bránil Leningrad

Hitlerův křižník v sovětských službách bránil Leningrad
Popisek: Lützow
03 / 07 / 2019, 16:30

Když Hitlerovo Německo podepsalo britsko-německou námořní smlouvu, získalo možnost postavit pět těžkých křižníků a na scéně se objevují elegantní lodě třídy Admiral Hipper. Všechny dostavěné lodě mají zajímavý osud, ale to, co prožila pátá a nedostavěná loď, je něco opravdu paradoxního.

Na vodu sklouzly a v německé Kriegsmarine sloužily celkem tři křižníky této třídy. První Admiral Hipper, následoval Blücher a Prinz Eugen. Zbývající Seydlitz a Lützow nebyly nikdy dokončeny. Lützow se začal stavět 2. 8. 1937, na vodu byl spuštěn 1. 7.1939. O jeho koupi ale požádal Sovětský svaz, který se v té době s hitlerovským Německem "kamarádil", a tak byla neúplná loď prodána 15. dubna 1940 do SSSR.

Křižník měl pouze polovinu děl hlavní ráže a prakticky chyběly nástavby. V SSSR dostal jméno Petropavlovsk a měl být dokončen v leningradských loděnicích. To se ale nestihlo a když Hitler napadl Stalina v létě roku 1941, nedokončená loď bránila Leningrad střelbou ze svých čtyř děl ráže 203 mm. Vystřelila asi 700 nábojů, ale 17. září byla težce poškozena 53 zásahy a byla navedena na břeh, aby se vyhnula potopení.

4. dubna 1942 zaútočily desítky německých letounů na leningradský přístav, a nešťastný křižník byl opět zasažen. Sovětské námořnictvo ale loď odtáhlo do řeky Něvy. V roce 1943 již s novým jménem Tallinn se křižník vrátil zpět do služby a pomáhal obleženému městu v boji s německou armádou.

Po skončení války ale již na její dokončení nedošlo, a loď byla používána jako stacionární školní loď a ještě později jako plovoucí kasárna. Roku 1953 naposledy změnila jméno na Dněpr. Sešrotována byla na konci 50. let minulého století.

Technické údaje třídy Admiral Hipper:

Výtlak: 14 050 tun, plný výtlak 18 200 tun 
Délka: 205,9 m 
Šířka: 21,3 m  
Ponor: 7,2 m  
Pohon: 3 × parní turbíny Blohm & Voss, 3 × třílistá vrtule, výkon 132.000 SHP (98 MW) 
Rychlost: 32,5 uzlů (59 km / h, 37 mph) 
Posádka: 42 důstojníků, 1 340 členů posádky 

Výzbroj:

8 × 20,3 cm, 12 × 10,5 cm, 12 x 3,7 cm, 8 x 2 cm, 6 x  torpédomet 53,3 cm  

Pancéřování:

Boky: 70 až 80 mm, paluba: 20 až 50 mm, čelní strana dělových věží 105 mm  

Zdroj: Kriegsmarine: The Forgotten Service, Válečné lodě 4, Wikipedie

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace