Hitlerův plamenometný tank na podvozku Tiger I - pancířem s extrémní tloušťkou nemělo projít nic

Hitlerův plamenometný tank na podvozku Tiger I - pancířem s extrémní tloušťkou nemělo projít nic
Autor: CC BY-SA 3.0 de|Popisek: výrobní linka Tigeru I
22 / 04 / 2020, 09:30

Plamenomet je účinnou zbraní schopnou zasahovat opevněné a obrněné cíle. Kromě přímých účinků funguje také jako velmi silná psychologická zbraň, protože když už se dostane při svém nedlouhém dosahu ke slovu, prakticky proti němu není obrany. A právě otázka, jak plamenomet dostat do vhodné pozice hrála roli při instalaci těchto zbraní na obrněné vozidla a na tanky především. Pomyslným vrcholem těchto snah byl na německé straně za druhé světové války experimentální Schwerer-Flammpanzer auf Tiger I.

V Africe německá armáda nasadila vozidlo označované jako Flammpanzer I, tedy plamenometem vyzbrojený tančík Panzer I, a na východní frontě pak také tzv. Flamingo, tedy plamenometný tank na bázi lehkého tanku Panzer II (verze F). Lišily se od sebe řešením: Flammpanzer I nesl hlaveň plamenometu ve věži, Flammpanzer II měl vpředu na obou stranách malé věžičky schopné na sobě nezávislého otáčení v úhlu 180°. Oba podvozky nabízely dobrou pohyblivost i dostatečnou nosnost, ale uspokojivým řešením nebyly. Plamenometný tank musí snést nepřátelské protiútoky po dobu, než se sám dostane ke slovu, a pancéřování lehkých vozidel tuto vlastnost příliš nezajišťovalo.

Uplatnily se také plamenometné tanky na bázi rozšířeného středního tanku Panzer III, které nesly plamenomet ve věži namísto původní hlavní zbraně. Během bitvy o Francii v roce 1940 zaujal Němce svou odolností francouzský těžký tank Char B2. Šedesát z nich upravili jako plamenometné Flammwagen auf Panzerkampfwagen B-2(f) - hlaveň plamenometu nahradila 75mm kanón. Svou odolností v zásadě splňovaly očekávání - jejich problémem ovšem byla mobilita.

Zdroj: Youtube

Hitler zbrani věnoval osobní pozornost a ještě na přelomu let 1944 a 1945 žádal vozidlo na bázi těžkého moderního tanku. Přes absurdní nápady jako plamenometná verze supertěžkého tanku Maus a nevhodnou instalaci plamenometu na podvozek Tigeru II (technicky samozřejmě řešitelné a nabízející všechny výhody nejsilnějšího německého tanku - ale podvozky byly třeba pro standardní bojová vozidla a nebyl jich dostatek) vznikl projekt plamenometného Tigeru I - jeho výroba již byla ukončena a bylo možné využít rozestavěné korby a především vozidla vracená z fronty k opravě.

V Hitlerových představách mělo vozidlo nést čelní pancíř v síle 250 mm, který by zajišťoval neprůstřelnost jakoukoli na frontě nasazenou zbraní. To Tiger I nesplňoval ani z poloviny. Kromě toho byl tank konstruován pro svou roli a trup neposkytoval žádné místo pro nádrž s palivem pro plamenomet. Řešení se nabízela dvě: buď cisterna jako přívěs (podobně jako u britských Churchill Crocodile), nebo odstranění věže, jejíž uložení a ovládací mechanismus by uvolnily místo pro dostatečně velkou nádrž.

Výhodou prvního řešení bylo, že mohla být zachována hlavní zbraň původního tanku, což v případě 88mm kanónu znamenalo mnoho a přineslo by to taktickou výhodu v určité nezávislosti vozidla na doprovodu. Ovšem cenou by byla nižší pohyblivost a zranitelnost vlečené cisterny. Tanky, které bylo možné použít pro takovou přestavbu, se nadto z fronty vracely často s poškozenou věží.

Bezvěžová varianta byla lehčí, snazší na úpravu, pohyblivější. Její zjevnou nevýhodou byla absence výzbroje (kulomet v trupu nahradí hlaveň plamenometu - problém by byl řešen zřejmě externí instalací kulometu). A vozidlo typického tvaru bez věže by také nepochybně poutalo pozornost nepřítele jako zjevně vozidlo zvláštního účelu. Z hlediska poměru cena/výkon také nemělo smysl zbavovat se zbraně schopné účinně zasahovat z bezpečné vzdálenosti až 2500 m; tanky teoreticky k dispozici pro přestavbu tedy k dispozici ve finále v žádném smysluplném počtu nebyly. Pro plamenometné Tigery již vyvinutý systém byl uplatněn u mnohem lehčích a mnohem početnějších podvozků Jagdpanzer 38(t) ("Hetzer") a vznikly Flammpanzery 38(t).

Hitlera však nebylo možné jen tak odbít, a experimenty pokračovaly. Na bezvěžový podvozek mělo být instalováno zesílené čelní pancéřování. Vlak s tankem určeným k přestavbě však byl v březnu opožděn bombardováním a práce byly fakticky zahájeny až 3. dubna 1945, příliš pozdě. I obecně bylo pozdě: německá branná moc jaksi již dlouho neměla příležitost útočit proti nepřátelským opevněným pozicím. Hitlerovy zásahy do projektu jsou v tomto smyslu další ukázkou jeho zřejmého úniku z reality.

 

Zdroj: tanks-encyclopedia.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace