HMS Belfast - podílel se na zkáze křižníku Scharnhorst, podporoval vylodění v Normandii, zasáhl do války v Koreji

HMS Belfast - podílel se na zkáze křižníku Scharnhorst, podporoval vylodění v Normandii, zasáhl do války v Koreji
Autor fotografie: Alvesgaspar, CC BY-SA 3.0|Popisek: HMS Belfast
21 / 08 / 2023, 10:00

HMS Belfast byl nejtěžším britským lehkým křižníkem, který se zapojil do bojů druhé světové války. Zúčastnil se řady válečných operací a v současné době je z něho plovoucí muzeum.

Belfast byl objednán u známé loděnice Harland & Wolff v roce 1936, kýl lodi byl založen koncem stejného roku. Na vodu plavidlo spustili v roce 1938 a do služby byl Belfast přijat o rok později. Výtlak křižníku o délce necelých 180 metrů činil 11 550 t, maximální 14 325 t. Belfast mohl plout maximální rychlostí 32 uzlů, pohon mu propůjčovaly parní turbíny o celkovém výkonu 80 000 hp.

Hlavní výzbroj představovalo 12 děl Mk.XXIII ráže 6", sekundární 12 dvojúčelových děl ráže 4", dále protiletadlové zbraně ve složení 16 automatických PL kanónů ráže 40 mm a torpédová výzbroj, kterou zajišťovaly dva tříhlavňové torpédomety, 21" torpéda Mk.IV. Posádku křižníku tvořilo 881 mužů a prvním kapitánem Belfastu byl G. A. Scott.

Nicméně operační historie lodi nezačala úplně optimisticky, právě naopak. Krátce po vypuknutí války byl Belfast poškozen minou a několik členů posádky utrpělo zranění. Vzhledem k rozsahu poškození byl Belfast vyřazen z provozu na tři roky. Můžeme však říct, že si to později bohatě vynahradil. Znovupřijetí do provozu proběhlo v listopadu 1942, kdy křižníku už velel kapitán Frederick Parham.

Závěr roku výraznějším způsobem zasáhla do bitvy u Severního mysu, během níž došlo k potopení německého křižníku Scharnorst, který vpadl Britům do pasti. Na operaci se podílela bitevní loď HMS Duke of York a další křižníky - HMS Sheffield, HMS Belfast, HMS Norfolk,HMS Jamaica a torpédoborce. V červnu 1944 se spojenci vylodili v Normandii a otevřeli druhou frontu ve Francii a HMS Belfast. Britské plavidlo poskytovalo při této operaci dělostřeleckou podporu. Hned 6. června 1944 spustil Belfast palbu na německou dělostřeleckou baterii na Ver-sur-Mer. 12. června britský křižník dělostřelecky podpořil kanadské jednotky, které postupovaly z pláže Juno.

Brzy po vylodění spojenců v Normandii předal kapitán Parham velení R. N. Dickovi a až do dubna Belfast procházel úpravemi včetně těch zbraňových, kdy se připravoval na kampaň proti Japonsku na Dálném východě. Byla vylepšená protiletadlová výzbroj, aby se Belfast mohl bránit japonským sebevražedným letounům kamikaze. Válku Belfast zdárně přečkal a brzy ho čekalo další operační nasazení, tentokrát v Koreji, kde vypukl horký konflikt v roce 1950. Zde měl křižník podporovat síly OSN a byl oficiálně součástí úderné skupiny 77. Během července a srpna 1950 vykonával Belfast hlídkovou činnost na pobřeží a jeho základnou bylo japonské město Sasebo. Belfast také poskytoval podporu jednotkám, jež bojovaly v oblasti Yongdoku.

V průběhu roku 1951 se Belfast zapojil do poměrně velkého množství hlídkových pobřežních operací a útočil na různé cíle. V roce 1952 pokračoval britský křižník ve své hlídkové činnosti, v červenci byla loď zasažena nepřátelskou palbou, když chtěla vyřadit dělostřeleckou baterii na ostrově Wolsa-ri. Dodejme, že to bylo poprvé, kdy Belfast zasáhla nepřátelská palba během Korejské války. Po jejím skončení probíhaly debaty, co bude s Belfastem dál. Poválečné škrty v obranném rozpočtu prodražovaly provoz křižníků a dalších velkých válečných plavidel. Bylo nakonec rozhodnuto, že Belfast projde nezbytnou modernizací.

Loď byla vyřazena z provozu 24. srpna 1963 a roku 1971 byla zakoupena pro Imperial War Museum za 1 libru. Byla odvlečena do nového kotviště v Symon's Wharf na řece Temži a 21. října téhož roku u příležitosti oslav bitvy u Trafalgaru zpřístupněna veřejnosti a dnes slouží jako muzeum.


Zdroj: historynet.com

Tagy článku