HMS Caroline - poslední přeživší z bitvy u Jutska

HMS Caroline - poslední přeživší z bitvy u Jutska
Autor: Declan Keegan (CC BY-ND 2.0)|Popisek: HMS Caroline
17 / 01 / 2019, 13:00

HMS Caroline je jedním z osmi lehkých křižníků třídy C, které byly objednány v souladu s programem výstavby Royal Navy v letech 1913-1914. Je to poslední přeživší britský lehký křižník z první světové války, a zároveň jediná loď na světě pamatující bitvu u Jutska.

Práce na lodi začaly 28. ledna 1914 v loděnici Cammell Lairds v Birkenheadu a loď byla spuštěna na vodu 21. září téhož roku. Do služby byla zařazena 4. prosince. Během své kariéry HMS Caroline chránila obchodní trasy v Severním moři hlídkováním a posléze doprovázením konvojů.

Psali jsme: Bitva u Jutska: Sto let od největší námořní bitvy Velké války

Zúčastnila se i legendární bitvy u Jutska, nebo-li bitvy u Skagerraku. Byla to největší námořní bitva Velké války a zároveň i jediná, kdy se přímo střetla britská Grand Fleet s císařskou Hochseeflotte. Bitva proběhla ve dnech 31. května a 1. června 1916 v Severním moři u pobřeží Jutského poloostrova (resp. u Skagerraku).

HMS Caroline

S koncem 1. světové války byla HMS Caroline zařazena do služby na východoindické stanici a v roce 1924 byla přesunuta do doků v Belfastu, kde se stala statickým, plovoucím sídlem nově vytvořené Ulsterské divize Royal Naval Volunteer Reserve.

psali jsme: Video: Zkáza bitevní lodi HMS Barham

Po vypuknutí 2. světové války v roce 1939 se HMS Caroline stala depotní lodí protiponorkových hlídkových plavidel. Po pádu Francie v roce 1940 byla tato síla ještě posílena a počet lodí se zvýšil na 70 plavidel. Jak se vyvíjela válka, irský Belfast brzy začal hrát důležitou roli v bitvě o Atlantik. V roce 1943, se HMS Caroline stala strategickou základnou pro operace torpédoborců a korvet chránících konvoje v severním Atlantiku. Operace byly plánovány a prováděny přímo z Caroline, která kontrolovala  celkem šest doprovodných skupin. 

psali jsme: HMS Agincourt: Nejdelší bitevní loď Jejího veličenstva za Velké války

Od konce 2. světové války Caroline opět sloužila Ulsterské divizi až do roku 2009. V době jejího vyřazení z provozu v roce 2011 byla druhou nejstarší lodí Royal Navy v provozu hned po legendární řadové lodi admirála Nelsona, HMS Victory.

HMS Caroline

Zdroj: The National Museum of Royal Navy

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace