HMS Firedrake v ohni. Ponorka U-211 dokonala dílo zkázy

HMS Firedrake v ohni. Ponorka U-211 dokonala dílo zkázy
Autor fotografie: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: HMS Firedrake
09 / 07 / 2022, 16:30

Název lodi HMS Firedrake jako by předznamenal její osud, který nastal v roce 1942.

U-211 mezitím dosáhla svých prvních úspěchů. Dne 12. září 1942 v 01.05 Kptlt. Karl Hause zasáhl jedním torpédem Empire Moonbeam (6849 t), která byla později doražena U-608. Dvěma torpédy zasáhl i druhou loď konvoje ON 127, Hectoria (13 797 t), která dopadla stejně. V noci z 22. na 23. září dohonil samostatně plující tanker Esso Williamsburg (11 237 t) a po zásahu minimálně dvěma torpédy jej zanechal v ohni. Vrak dorazila 3. října U-254 dalšími dvěma. Nikdo z posádky 60 lidí nepřežil.

Od 11. prosince plul konvoj ON 153 z Liverpoolu do New Yorku. HMS Firedrake byl součástí 7th Escort Group (eskortní skupiny). Počasí bylo opravdu nevlídné, podpořené navíc šílenou bouří. K poničení konvoje byla určena ponorková smečka Raufbold (rváč). První úspěchy přinesl 16. prosinec se třemi oběťmi, motorové tankery Bello (6125 t), Regent Lion ( 9551 t) a Emile Francqui (5829 t).

Konvoj poté vystřelil světlice, aby donutil ponorky ponořit se a HMS Firedrake zamířil na sever napravo od konvoje, kde očekával nepřátelskou aktivitu. Počasí bylo stále šílené s gigantickými vlnami a vichřicí stupně 9-10. U-211 v 00.49 17. prosince klesla do hydrofonové hloubky a naslouchala, přičemž kontakt zaznamenala na 150o. V 01.02 vystoupala na hladinu a o dvě minuty později zahlédla přímo před sebou pomalu se šinoucí torpédoborec. V 01.15, kdy byl západoseverozápadní vítr o rychlosti 9 a moře na stupni 8, vyslala dvě torpéda na vzdálenost 1000 m. Zásah se ozval do dvou minut pod komínem.

Další útok nebyl potřeba, protože mezitím klesl pod vodu. Loď se bleskově rozlomila na dvě části na pozici 50o50'S, 25o15'Z, byť záď stále visela nad vodou. Torpédoborec mířil v době zásahu za kontaktem z Asdicu, ale nedoplul. Lom nastal před kotelnou č. 3. Lt. D. J. Dampier na zádi shromáždil 35 lidí. Pokoušeli se shodit vše těžké, torpéda i hlubinné nálože, aby zbytku lodi ulehčili, nemluvě o nebezpečích výbuchů. Posádka korvety HMS Sunflower zahlédla světlice, které vypálila posádka děla na zádi.

Nejdříve si mysleli, že záď je věž ponorky. Když zjistili, že tomu tak není, přiblížení bránilo počasí, kdy vlny dosahovaly výšky 18 m. Po čase se dokonce ještě zhoršilo. Na palubu se podařilo dostat 27 osob, ale Able Seaman Billy Kay, který byl na palubu vyzdvižen již v bezvědomí, zemřel. Na loď se dostali s pomocí vynikajícího plavce z Newfounlandu, G. J. Fureyho, který měl kolem pasu přivázáno lano a plaval pro jednoho za druhým. Ještě mu pomáhal jeden námořník, ale to bylo vše. Dvě a půl hodiny po útoku klesla na dno i záď.

Zbytek posádky torpédoborce HMS Firedrake zahynul, což bylo 170 mužů, včetně kapitána Cdr. Erica Tildena. Pro U-211 to byl poslední úspěch. Dvakrát přežila letecký útok, ale ten třetí 19. listopadu 1943 již nikoliv. Potopil ji Wellington ze 179. Squadrony západně od Azor se všemi 54 členy posádky.

         

Autor: Mgr. Tomáš Bouzek, vojenský historik

 

Zdroj: history.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace