HMS Iron Duke: ,,Železný vévoda" si odbyl obě války. 30 let věrných služeb pro britské námořnictvo

HMS Iron Duke: ,,Železný vévoda&quote; si odbyl obě války. 30 let věrných služeb pro britské námořnictvo
Autor fotografie: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: Bitevní loď HMS Iron Duke
31 / 08 / 2023, 13:00

Bitevní loď HMS Iron Duke byla zařazena do služby v letech 1914-1946. Nasazena byla do obou světových válek, v roce 1946 byla ze služby vyřazena.

HMS Iron Duke byl první jednotkou třídy Iron Duke, kterou tvořila celkem čtyři plavidla. Stavba ,,Železného vévody" začala v roce 1912 v loděnicích v Portsmouthu. Na vodu bylo plavidlo spuštěno v říjnu 1912, nicméně do služby Iron Duke vstoupil až v březnu 1914, kdy už se na obzoru rýsovala první světová válka. Loď byla dlouhá 176,8 metru a široká 27,4 metru, výtlak činil 25 400 t. Loď mohla plout rychlostí 22 uzlů a dosah byl 14 000 námořních mil. Posádku plavidla tvořilo přes 1 000 důstojníků a námořníků. Iron Duke poháněly dvě Parsonsovy turbíny a 18 kotlů Babcock & Wilcox.

Co na první pohled upoutalo pozornost, byla výzbroj ,,Železného vévody". Výzbroj tvořilo 10 děl ráže 343 mm umístěných v pěti dělových věžích, po dvou na přídi a zádi plavidla a s třetí věží vestavěnou mezi nástavbami v prostoru za druhým komínem. Dále mělo plavidlo k dispozici 12 děl ráže 152 mm a 12 protiletadlových kanonů. Součástí výzbroje byly i 4 torpédomety 533 mm.

Loď zasáhla aktivně do první světové války, zaznamenáníhodná je pak zejména bitva u Jutska v rice 1916. Iron Duke byl součástí 4. bojové skupiny a podařilo se mu během bitvy několikrát zasáhnout německou bitevní loď SMS König. Nejprve první salva minula svůj cíl, ale následující si ho už našly a německé plavidlo bylo vážně poškozeno.

Po skončení války byl Iron Duke přeložen jako vlajková loď k středomořské flotile. V dubnu 1919 loď vplula do Černého moře, kdy se účastnila spojenecké intervence v ruské občanské válce. Iron Duke se pak podílel na zničení válečných plavidel a dalšího materiálu, který by mohl padnout do rukou bolševiků.
V roce 1931 po Londýnské námořní smlouvě byl Iron Duke odzbrojen a sloužil k nácviku dělostřelby. Současně byly provedeny některé úpravy na lodi a snížena její rychlost na 18 uzlů.

Během druhé světové války byl použit Iron Duke jako ,,zátaras", který měl zabránit německým lodím k vplutí do Scapa Flow. Iron Duke byl ve Scapa Flow napaden čtyřmi německými bombardéry Junkers Ju 88, v důsledku čehož musel najet na mělčinu, aby ji letouny nepotopily. V roce 1940 se stal znovu terčem německých bombardérů Ju 88. Tentokrát byl Iron Duke těžce poškozen. Loď později opravili a plavidlo pak sloužilo až do konce druhé světové války.

Zároveň se však blížil konec ,,Železného vévody". V Royal Navy setrvala loď do roku 1946, kdy byla  prodána k sešrotování. To proběhlo v roce 1948 ve skotském Glasgow. Zajímavostí je, že dodnes je zvon lodi k vidění v katedrále ve Winchesteru.

Zdroj: National Interest, Wikipedia





Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.