Horká studená válka - desítky mrtvých pilotů USA a SSSR

Horká studená válka - desítky mrtvých pilotů USA a SSSR
Autor: USAF|Popisek: Mig-15
08 / 09 / 2018, 10:00

Za 2. světové války spojenci, poté již následovalo nesmiřitelné nepřátelství na život a na smrt. Během studené války došlo k mnoha střetům mezi sovětskými a americkými letadly, kdy piloti SSSR často neváhali sestřelit vojenská letadla, která se dostala poblíž, nebo přímo do vzdušného prostoru SSSR.

DatumMístoSestřelený strojÚtočník
8. duben 1950 Baltské moře United States US Navy PB4Y-2 Privateer Soviet Union Sovětské vzdušné síly
4. září 1950 Poblíž Vladivostoku Soviet Union Soviet Naval Aviation A-20 bomber United States US Navy
6. listopad 1951 Poblíž Vladivostoku United States US Navy P2V-3 Neptune Soviet Union Sovětské vzdušné síly
13. června 1952 Japonské moře United States US Air Force RB-29 Superfortress Soviet Union Sovětské vzdušné síly
7. října 1952 Nad Kurilami United States US Air Force RB-29 Superfortress Soviet Union Sovětské vzdušné síly
18. listopadu 1952 Poblíž Vladivostoku Soviet Union Soviet Air Defence Forces MiG-15 United States US Navy
27,. července 1953 Čína Soviet Union Aeroflot Il-12 "Coach" United States US Air Force
29. července 1953 Japonské moře United States US Air Force RB-50G Superfortress Soviet Union Sovětské vzdušné síly
4. září 1954 U pobřeží Sibiře United States US Navy P2V-5 Soviet Union Sovětské vzdušné síly
7. listopadu 1954 Poblíž pobřeží ostrova Hokkaido, Japonsko United States US Air Force RB-29 Superfortress Soviet Union Sovětské vzdušné síly
17. dubna 1955 Poblíž pobřeží ostrova Hokkaido, Japonsko United States US Air Force RB-47E Soviet Union Sovětské vzdušné síly
22. června 1955 Poblíž ostrova St. Lawrence, Beringovo moře United States US Navy P2V-5 Neptune Soviet Union Sovětské vzdušné síly
27. června 1958 Arménie, SSSR United States US Air Force C-118 Soviet Union Sovětské vzdušné síly
2. září 1958 Arménie, SSSR United States US Air Force C-130A Soviet Union Sovětské vzdušné síly
1. července 1960 Poblíž poloostrova Kola, SSSR United States US Air Force RB-47H Soviet Union Sovětské vzdušné síly
28. ledna 1964 Erfurt, Východní Německo United States US Air Force T-39 Sabreliner Soviet Union Sovětské vzdušné síly
10. března 1964 Gardelegen, Východní Německo United States US Air Force RB-66 Destroyer Soviet Union Sovětské vzdušné síly
21. října 1970 Arménie, SSSR United States US Army Air Force RU-8 Seminole Soviet Union Sovětské vzdušné síly

 
Jak je vidět z tabulky obsahující pouze střety mezi SSSR a USA, válka zuřila docela slušně. A zdaleka se nejednalo o nějaké lehké škádlení. To dokazuje i případ z 29. července 1953, kdy sovětští piloti na strojích Mig-17 sestřelili letadlo US Air Force RB-50G čmuchající nedaleko Vladivostoku, a z 18 členů posádky bombardéru se zachránil pouze druhý pilot John. E. Roche.

Další desítky případů se udály mezi Čínou a USA a dokonce i piloti komunistického Československo mají několik zářezů na pažbě.

psali jsme: Zničit Francii za sedm dní? Sovětský svaz měl ve studené válce ďábelský plán

Například 10. března 1953 vstoupily dva americké stíhače F-84G Thundetjet do československého vzdušného prostoru a byly tedy napadeny stroji Mig-15. Pilost Jaroslav Šrámek po krátkém souboji jeden nepřátelský F-84G sestřelil. Americký pilot se katapultoval a byl zachráněn.  Šrámek je tak prvním a jediným pilotem československého letectva, kterému se podařilo v souboji sestřelit proudové stíhací letadlo...

Výše uvedená tabulka nezahrnuje civilní ztráty, ale pouze střety mimo tehdejší válečné zóny.

Zdroj: Aircraft Downed During the Cold War and Thereafter

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace