Autor: USAF, photo 342-AF-82168AC https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Rb-29-44-61727-91stsrs-korea.jpg|Popisek: RB-29
Měla to být rutinní ,,letáková mise" nad nepřátelským územím, která se ale nakonec změnila v horor. 12. ledna 1953 byl sestřelen americký bombardér RB-29A se 14 lidmi na palubě. Byl to jeden z dalších incidentů studené války, která se změnila na určitou dobu v ,,horkou". S přeživšími pak bylo uspořádáno ostentativní ,,soudní divadlo".
Americký bombardér RB-29 (původně B-29 Superfortress) plnil v zuřící Korejské válce misi blízko čínsko-severokorejských hranic, když shazoval letáky jižně od řeky Ja-Lu. To nebylo ve studené válce ničím novým, jednalo se o ,,běžnou" praktiku USA (a samozřejmě nejen jich), které chtěly pomocí letáků objektivně informovat severokorejské obyvatelstvo, zpracované každodenní vládní propagandou.
Protože se americký stroj pohyboval 12. ledna 1953 blízko čínských hranic, byl lokalizován skupinou sovětských Migů, které podporovaly Čínu, jež v Korejské válce stála na straně KLDR. 12 Migů, z nichž některé byly vybaveny pro noční let, se vydalo směrem k osamělému americkému bombardéru s jasnými instrukcemi: poněvadž se jedná o nepřítele, měly jej bez váhání sestřelit.
Skupina Migů, mezi nimiž byl i proudový MiG-15 Fagot, pak následně vykonala svou ,,práci". Sestřel RB-29 pak byl připsán sovětskému poručíkovi Chabievovi. Americký bombardér se sice zřítil, nicméně ze 14 členů posádky jich ,,zázračně" přežilo 11. Ti však byli zajati, odvezeni do Číny a obviněni z toho, že jsou agenti CIA. Další události na sebe nedaly dlouho čekat a dostaly poměrně rychlý spád.
S posádkou, která přežila pád bombardéru, se konalo v roce 1954 v Pekingu okázalé ,,soudní divadlo". Přeživší členové posádky byli odsouzeni od několikaletých trestů vězení k doživotí. O rok později, v roce 1955, však byli odsouzení Američané z čínského vězení propuštěni jako akt dobré vůle.
Sestřelení amerického bombardéru RB-29A zůstává sice méně známým incidentem studené války, ale je zajímavý dvěma věcmi. V první řadě většina posádky stroje přežila útok Migů, za druhé, i když byli přeživší členové posádky odsouzeni k mnohaletým trestům vězení, a někteří k doživotí, byli již v roce 1955 propuštěni.
Zdroj: aviation-safety.net