Hrdinka Sovětského svazu Jekatěrina Zelenkova: Jediná žena v historii, která měla taranovat jiné letadlo

Hrdinka Sovětského svazu Jekatěrina Zelenkova: Jediná žena v historii, která měla taranovat jiné letadlo
Autor: Wikimedia Commons|Popisek: Jekatěrina Zelenkova
06 / 10 / 2020, 16:30

Sovětská pilotka Jekatěrina Zelenkova jako jediná žena v historii taranovala jiný letoun. Dnes však tento manévr někteří historikové zpochybňují.

Lidstvo poznalo různé způsoby, jak ochromit či porazit protivníka na moři či ve vzduchu. Za druhé světové války nejznámější způsob, jak se nedostat do přímé potyčky s nepřítelem, ale zničit ho nečekaným sebevražedným náletem, bylo jistě kamikaze. Další zvláštní, ale také nebezpečnou technikou, pak bylo taranování, manévr, kterou používaly lodě i letadla. V případě námořních bitev byla známá už ve starověkém Řecku.

Co se týče vzdušného či leteckého taranování, v novodobé historii ji používali například Rusové za první světové války, nicméně se ,,aplikovala" i za druhé světové války. Ruští piloti tuto taktiku použili, když došla munice a nebyla už jiná zbraň k dispozici než sražení nepřátelských strojů většinou za cenu ,,hrdinné smrti".

Můžeme také konstatovat, že jim v řadě případů vlastně ani nic jiného nezbylo, protože nepřátelské, v tomto případě německé letouny, byly kvalitnějšími a výkonnějšími stroji. Někteří piloti zvládali použít taktiku taranování i opakovaně. Letecké taranování provedl dokonce čtyřikrát pilot Boris Kovzan. Jedinou ženou, která pak měla použít úspěšně tento manévr na stíhačku, byla Jekatěrina Zelenkova. Dnes však tento čin zpochybňují někteří historikové, kteří tvrdí, že manévr ve skutečnosti nebyl tak, jak se o něm hovoří, použit.

Zelenkova se narodila v roce 1916 v malé vesnici. Dokončila sedm tříd základní školy ve městě Kursk, než se přestěhovala do Voroněže, kde začala posléze navštěvovat leteckou školu. V 17 letech ji zdárně dokončila a byla ještě poslána na Vojenskou leteckou akademii Klimenta Vorošilova. Akademii absolvovala s vyznamenáním a její budoucnost tak byla nalinkována. Vzduch se měl stát napříště jejím mořem.

Zelenkova se účastnila Zimní války jako pilotka, která byla přidělena k 11. lehkému bombardovacímu pluku. Absolvovala během konfliktu celkem 8 misí, za což dostala i vyznamenání. V předvečer německé invaze do Sovětského svazu pak Zelenkova cvičila vybrané piloty sedmi leteckých pluků, jak ovládat lehký bombardér Suchoj Su-2, stroj zařazený do služby v roce 1939. Zelenkova sama netušila, že po německém vpádu do Sovětského svazu jí zbývá pouze několik měsíců života.

Podle oficiální verze z počátku 90. let byl 12. září 1941 stroje Su-2, který pilotovala Zelenkova, napaden sedmi stíhačkami Messerchmitt Bf-109. Sovětská pilotka sestřelila dva dotírající německé stíhače, ale pak jí došla munice. Zelenkova se měla potom v zoufalé situaci odhodlat použít taran na jeden messerchmitt, když narazila vrtulí do ocasní části německého stroje. Následně měl její letoun vybuchnout a Zelenkova zemřít, některé další zprávy hovoří o tom, že dokázala udržet kontrolu nad Su-2, než byla sestřelena dalším německým messerchmittem.

Zajímavé je, že její taranovací manévr zpochybňují někteří ruští i američtí vojenští historikové. Ti poukazují na řadu nejasností, ,,bílých míst" v jejím příběhu a tvrdí, že ,,takto" se to určitě nestalo, nebo že taranování vůbec neproběhlo.

Na každý pád je známo, že Zelenkova patřila mezi úspěšné pilotky. Absolvovala 40 misí na svém stroji Su-2 a přímo byla zapojena do 12 vzdušných soubojů, posmrtně dostala titul Hrdinka Sovětského svazu. Smutný osud však brzy potkal i manžela sovětské pilotky. Pavel Ignatěnko zemřel při letecké havárii jen dva roky poté, co zahynula Zelenkova.

 

Zdroj: Russia Beoynd

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace