Hrdinný boj křižníku SMS Zenta proti 17 lodím Dohody

Hrdinný boj křižníku SMS Zenta proti 17 lodím Dohody
31 / 12 / 2019, 10:00

Rakousko-uherský křižník nejenže nesl na své palubě 50 českých námořníků, ale byl navržen českým inženýrem Kuchyňkou a jeho výzbroj pocházela z plzeňské Škodovky. Bohužel na počátku Velké války byla loď již zastaralá, a střet se silnějším protivníkem se jí stal osudným.

Chráněný křižník byl spuštěn na vodu v Pule roku 1897 a do služby jej rakousko-uherská flotila zařadila 28. května 1899. Maximální rychlost 92 metrů dlouhé lodě byla na počátku její služby 20 uzlů, tedy 37 km/h. V letech 1898 - 1899 byla loď na Dálném východě a posléze byli na její palubě evakuováni diplomaté během boxerského povstání v Číně.  Další velkou cestou Zenty bylo obeplutí Jižní Ameriky mezi roky 1902 až 1903. Poté byla SMS Zenta převedena do rezervy.

Začátkem války rakousko-uherská monarchie vyhlásila blokádu pobřeží Černé Hory. Blokády se účastnili křižníky Kaiser Karl VI, Szigetvár, Zenta a torpédoborce Ulan, Uksoke, Streiter. Od 13. srpna 1914 se přidaly lodě Wien, Monarch, Budapest a Kaiser Franz Joseph I.

SMS Zenta

Jenže blokáda neměl dlouhého trvání, nepřátelská flotila pod velením viceadmirála Boué de Lapeyreého měla v úmyslu blokádu prolomit (flotila měla 2 dreadnoughty Courbet a Jean Bart, 2 eskadry starších bitevních lodí, eskadru křižníků a torpédoborce).

První kontakt s nepřítelem připadl právě na křižník Zenta a torpédoborec Ulan, kdy plavidla Dohody obě rakouské lodě odřízla nedaleko přístavu  Antivari (Bar) dne 16. srpna 1914. SMS Ulan se podařilo díky vysoké rychlosti uniknout, ale křižník SMS Zenta dostal několik přímých zásahů, které poškodily přední kotelnu a osud rakouské lodi se tak naplnil. Předtím, než byla strojovna zasažena, podařilo se lodi dosáhnout rychlosti 20,5 uzlu, což byl opravdu heroický výkon.

17 lodí Dohody mělo hmotnost boční salvy 40 tun. Malá Zenta pouhých 120 kilogramů, jednalo se tedy o regulérní popravu.

Posádka malé lodě se ale nevzdala a podle legendy děla střílela ještě v době, kdy šla Zenta pod hladinu. Z přibližně 50 Čechů na palubě lodi téměř všichni zahynuli, i vzhledem k tomu že tradičně sloužili ve strojovnách.

Katastrofu přežilo pouhých 139 mužů z 312 členné posádky.  Vzhledem ke zmatkům na francouzské straně se totiž nezachraňovalo...

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace