Hrůzný pád do nicoty. Přesto Nicholas Alkemade přežil bez padáku nemožné

Hrůzný pád do nicoty. Přesto Nicholas Alkemade přežil bez padáku nemožné
Autor: warhistoryonline.com
06 / 07 / 2020, 11:00

Nicholasi Alkemadovi se podařilo téměř nemožné. Dokázal přežít hrůzný pád z 5,5 kilometru bez padáku, když byl bombardér Avro Lancaster sestřelen německým nepřítelem.

Druhá světová válka je doslova napěchována až neuvěřitelnými příběhy jednotlivců. Nicholas Stephen Alkemade (1922-1987) je určitě jedním z nich. Dokázal totiž skoro nemožné - přežít pád z hořícího bombardéru Avro Lancaster z výšky 5,5 km. A bez padáku. Alkemade byl příslušníkem britské RAF a létal s těžkým bombardérem Avro Lancaster, kde si plnil povinnosti jako zadní střelec.

Na jedné z misí 24. března byl Alkemade součástí sedmičlenné posádky bombardéru Avro Lancaster Mk. II 115. náležící ke 115. peruti RAF. Mise, kterou Alkemade a další plnili, bylo bombardování Berlína. To proběhlo úspěšně, nicméně na zpáteční cestě se bombardér východně od města Schmallenberg dostal do hledáčku německého letounu Ju 88. Pilot Heinz Rökker na nic nečekal neváhal a na bombardér zaútočil ,,vším, co měl". Trup Lancasteru byl těžce poškozen a začal hořet. Alkemade ještě stačil reagovat na bezprostřední útok německého Ju 88 střelbou z kulometu.

Situace však začala být kritická a osud bombardéru, přezdívaného ,,Vlkodlak" zpečetěn. Pilot bombardéru James Arthur Newman nařídil členům posádky, aby si vzali padáky a seskočili z hořícího inferna. Jenomže pro Alkemada nastal zásadní problém. Zadní věž byla prostorově stísněná na to, aby střelec mohl na sebe navléct padák. Ten byl proto uložen v zadní části trupu na jiném místě. Když si ale Alkemade chtěl padák na sebe vzít, už byl v plamenech.

Zoufalému Alkemadovi, který neměl k dispozici žádný padák, tak nezbývala jiná možnost, pokud tedy nechtěl uhořet, než vyskočit z hořícího bombardéru a doufat v zázrak. A ten se opravdu v nadsázce řečeno stal. Později Alkemade o pádu z 5,5 km vypověděl: ,,Měl jsem možnost zůstat v letounu, nebo vyskočit. Pokud bych zůstal, shořel bych, mé oblečení již ostatně hořelo, stejně jako ruce a obličej. V této situace jsem ale sotva vnímal bolest. Rozhodl jsem se vyskočit a skoncovat to co nejrychleji."

Nekonečný pád z 5,5 km měl znamenat pro Alkemada jistou smrt, s níž také počítal. Jenže při něm stáli doslova všichni svatí a pád přežil. Jak se později dozvěděl, přežil jako jediný. Pád byl zpomalen borovicemi a také sněhem. Jaké bylo překvapení, když Alkemade mohl po pádu hýbat rukama a nohama. Měl pouze vyvrtnutý kotník, žádnou zlomeninu. Tím však dobré zprávy končily. Alkemade byl posléze zajat a vyslýchán gestapem, které mu odmítalo uvěřit, že přežil tak hrůzný pád. Když se však našel vrak bombardéru a v něm i ohořelý Alkemadův padák, Němci mu uvěřili.

Z Alkemada se stala s trochou nadsázky celebrita, která dokázala přežít pád z takové výšky. To mu však nezajistilo zvláštní zacházení. Byl odeslán do nechvalně známého zajateckého tábora Stalag Luft III v Polsku. Nakonec i v této situaci měl náš hrdina štěstí, protože tábor byl nakonec osvobozen a Alkemade v květnu 1945 repatriován do své vlasti. Britský šťastlivec pracoval po skončení války v chemickém průmyslu. Zemřel v roce 1987 ve svých 64 letech.

Alkemade však nebyl jediným, kdo přežil volný pád z poškozeného stroje z takové výšky. Alan E. Magee plnil jako střelec v lednu 1943 misi v bombardéru B-17, který napadl německý letoun. Magee, který stejně jako Alkemade neměl k dispozici padák, vyskočil z neovladatelného bombardéru z výšky necelých 7 km. Jako zázrakem přežil, i když dopadl na skleněnou střechu železniční stanice St. Nazaire.


Zdroj: rafmuseum.org.uk

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace