Ikonický Junkers Ju 88 - univerzální letoun s vysokou přidanou bojovou hodnotou a jemným americkým rukopisem

Ikonický Junkers Ju 88 - univerzální letoun s vysokou přidanou bojovou hodnotou a jemným americkým rukopisem
foto: Bundesarchiv, Bild 101I-433-0881-25A / Petertil / CC-BY-SA 3.0/Ju 88A

Pokud bychom měli vyjmenovat jeden z nejúspěšnějších letounů německé Luftwaffe, nemohli bychom opomenout Junkers Ju 88. Ten se výborně Němcům osvědčoval v univerzální roli až do konce druhé světové války.

Pokud Junkers Ju 87 Stuka byl obáváným střemhlavým bombardérem a bitevním letounem, tak Junkers Ju 88 se zařadil mezi nejúspěšnější německé stroje za druhé světové války, který odváděl velmi dobré služby Třetí říši a Luftwaffe. Ju 88 byl dvoumotorovým víčeúčelovým bojovým letounem, který firma Junkers Flugzeug und Motorenwerke navrhla jako rychlý bombardér. Cílem konstruktérů bylo postavit takový stroj, který by měl schopnost uniknout nepřátelským stíhačům.

Zajímavostí je, že Ju 88 jako bombardér se stal druhým nejvíce vyráběným letounem tohoto typu vůbec, vzniklo přes 15 tisíc kusů a tento rekord byl překonán americkým bombardérem B-24. Těch bylo vyrobeno přes 18 tisíc kusů.

Nejenže se Ju 88 osvědčil v roli bombardéru, ale mohl sloužit stejně dobře jako průzkumný stroj, noční stíhač, těžký stíhač, torpédový letoun apod. Před koncem války Němci vyrobili i několik speciálních Junkersů 88 přestavěných na bezpilotní létající pumy tzv. Mistel. Stroje byly naloženy výbušninami a řízeny byly z menšího stíhacího stroje (Bf 109 nebo Fw 190) připevněného z vrchu zvláštní konstrukcí k jejich trupu. Pilot stíhačky nejprve doletěl s celým mistely k cíli, na který nasměroval stroj, oddělil se od Junkersu a unikl. Mistel letěl nasměrován na cíl udržujíc směr pomocí gyroskopů.

V roce 1935 vydalo říšské ministerstvo letectví požadavky na nový letoun, jehož měla zdobit především rychlost. Osádku v budoucnu úspěšného stroje tvořili 4 muži, letoun poháněly 2 dvanáctiválcové vidlicové motory Jumo 211J o výkonu 1 340 koní. Maximální rychlost Ju 88 činila 430 km/h (s nákladem pum), 500 km/h (bez pum), dostup 8 200 metrů a bojový dolet 2 030 km. Co se týče výzbroje, byl stroj vybaven až 7 kulomety ráže 7,92 mm (někdy i ráže 13 mm) a mohl nést do 3 000 kg pum.

První let proběhl 21. prosince 1936, zařazen do služby byl v roce 1939. O design letounu se postaral jednak vrchní designer Ernst Zindel, kterému asistovali Heinrich Evers a také americký inženýr Alfred Gassner. Posledně jmenovaní muži spolu pracovali ve společnosti Fokker Aircraft Corporation of America, takže měli dostatek zkušeností pro konstrukci nového německého letounu. Brzy vznikly prototypy Ju 88 a stroje ukázaly svůj vysoký potenciál.

Služba letounu tak už spadá přímo do začátku druhé světové války, která začala nacistickým přepadem Polska 1. září 1939. Do něho Ju 88 také zasáhly, nicméně malým dílem, protože invaze do Polska se zúčastnilo jen 12 letounů Ju 88. To byl ovšem jen začátek operačního nasazení univerzálního letounu. Vpád do Norska v roce 1940 doprovodily také Ju 88, poškodily mimo jiné bitevní rod HMS Rodney a potopily britský torpédoborec HMS Gurkha. HMS Rodney posléze hrál důležitou roli při ,,honbě" za potopením německé bitevní lodě Bismarck. Ju 88 doprovodily i kampaň za podmaněním Francie v roce 1940. Ju 88 se zde osvědčil také v roli střemhlavého bombardéru.

Následovala bitva o Velkou Británii. Nicméně zde je nutné konstatovat, že Ju 88 utrpěly poměrně velké ztráty. Mezi červencem a říjnem 1940 Němci počítali více než 300 ztracených strojů. Bombardovací letoun Dornier Do 17 utrpěl rovněž citelné ztráty, stejně jako bombardér Heinkel He 111. Ju 88 byly použity i při invazi do Jugoslávie v dubnu 1941 a v operaci Marita, tedy vpádu do Řecka.

Své si odvedly Ju 88 i na východní frontě. A zde se velice osvědčily, když útočily na sovětská letiště a další důležité body a způsobovaly nepříteli velké ztráty. O nich svědčí i reporty sovětských jednotek. Například 22. června 1941 hlásila 23. tanková divize zničení 40 tanků, o což se postaraly právě Ju 88.

                                               Foto: Nils (Niilo) Helander, Wikimedia Commons, volné dílo

 

Schopností Ju 88 si všimlo také Finsko. V rámci tzv. Pokračovací válce proti Sovětům Finové koupili od Němců 24 letounů Ju 88. Staly se součástí 44. Skvadrony. Finské Ju 88 prováděly celou řadu misí, k těm významným pak patří bezesporu přepad partyzánské vesnice Lehto v srpnu 1943 a také úder na letiště Lavansaari, odkud si odneslo šrámy 7 strojů Ju 88. Letoun našel uplatnění také v maďarském, italském či rumunském letectvu.

Nepochybně se jedná o velmi úspěšný letoun druhé světové války, který se uplatnil až do jejího konce.

 

Zdroj: history.com


Tagy