Incident Altmark - Britský hon na německý tanker Hitler nemilosrdně ztrestal

Incident Altmark - Britský hon na německý tanker Hitler nemilosrdně ztrestal
Autor fotografie: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: Německý tanker Altmark
10 / 02 / 2023, 10:00

16. února 1940 byla provedena operace britské flotily na osvobození zajatců na německém tankeru Altmark. Nacistický vůdce Adolf Hitler pak ,,potrestal" Norsko, v jejichž vodách se Altmark nacházel, že je obsadil v rámci operace Weserübung (cvičení na Vezeře) v dubnu 1940 spolu s Dánskem.

Altmark byl původně zásobovací loď kapesní bitevní lodě Graf Spee. Tankeru velel úslužný kapitán Heinrich Dau. V roce 1940 Altmark převážel asi 300 vězňů do Německa. Tanker vstoupil do výsostných norských vod, čímž porušil mezinárodní právo. A nepomohly ani urgence britské vlády, která naléhala na to, aby norská plavidla zastavila tanker, který má na své palubě britské zajatce.

Protože se Norsko snažilo zůstat ve druhé světové válce neutrální, učinilo tak se zjevnou nechutí. Nicméně Altmark se dokázal vyhnout pozornosti spojeneckých lodí, a i když byl tanker kontrolován norskými plavidly - torpédovkami Trygg a Snøgg a torpédoborcem Garm, ty několik stovek zajatců nakonec neobjevily.

Situace pak přiměla Brity k tomu, aby připravili vlastní operaci na záchranu vězňů, kteří se na tísnili na Altmarku. Do akce měla být postavena flotila lodí, která provede záchrannou operaci. Skupinu tvořil lehký křižník HMS Arethusa a torpédoborci HMS Intrepid, HMS Ivanhoe, HMS Sikh, HMS Nubian a HMS Cossack.

Britům hrál ,,do karet" fakt, že Altmark, který několikrát změnil svou identitu, byl objeven průzkumným letounem RAF Lockheed Hudson. O dva dny později, 16. února 1940, pak britská flotila Altmark dostihla u norského Jøssingfjordu. Tanker se sice snažil uniknout, ale bylo už pozdě. Bylo zároveň jasné, že německá posádka tankeru nemá proti britskému svazu lodí šanci. To se také záhy ukázalo. Z HMS Cossack vedeného kapitánem Philipem Vianem se vylodilo útočné komando směřující k Altmarku.

Na druhé straně bylo nutné zpacifikovat Němce bez pomoci střelných zbraní, protože v tak stísněném prostoru je nebylo možné použít. Britové si to tak museli s německou posádkou vyřídit buď ručně, nebo za pomoci námořnických šavlí. Britům se podařilo Němce po krátkém boji přemoci, když padlo sedm obránců tankeru a jedenáct bylo zraněno. Následně pak Britové osvobodili i zajatce.

Úspěšná britská mise na osvobození zajatců nezůstala bez následků. Incident přesvědčil Adolfa Hitlera, že spojenci nebudou respektovat norskou neutralitu, proto tři dny po britské akci, 19. února 1940, zintenzivnil své plány na obsazení Norska a Dánska. Útok na tyto dvě země měl proběhnout v rámci operace Weserübung (cvičení na Vezeře), která měla začít 9. dubna 1940. Poté, co obě země nacistická vojska bez větších problémů obsadila, byl to výchozí bod na další úspěšné vojenské tažení Evropou.
 
Zdroj: warhistoryonline.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace