Druhoválečný pohrobek IS-3 jako kat Pražského jara

Druhoválečný pohrobek IS-3 jako kat Pražského jara
foto: Paul Hermans / Wikimedia Commons / CC BY/Tank IS-3 v muzeu

IS-3 představoval sovětský těžký tank, který byl vyvíjen ke sklonku druhé světové války. Do ní již aktivně nezasáhl, nicméně byl poslán proti Maďarsku během povstání v roce 1956 a pak v srpnu 1968, aby zde potlačil demokratizační proces.

Sovětská armáda pracovala na konci války na těžkém tanku, který by ještě mohl být nasazen proti nacistickému nepříteli. Prototyp vznikl v říjnu roku 1944 a posléze bylo rozhodnuto o spuštění sériové výroby. Již první prototyp však nicméně vykazoval některé vady a ty musely být proto neprodleně dodatečně zapracovány. Na druhé straně reálné možnosti či schopnosti stroje byly rozhodně nižší než hodnocení vojenských expertů. 

 

IS-3 a jeho technické problémy

 

Některé technické potíže nebyly zcela odstraněny a jiné, například související se „zděděnou" zastaralou převodovkou z KV-1 zůstaly ve stroji i nadále. Jako problematická se rovněž jevila samotná montáž a určité konstrukční „nedostatky". V nasazení v šedesátých letech proti Izraeli, proto tanky příliš nevynikaly, protože je srážely nejen špatné manévrovací schopnosti, ale také nespolehlivý pohon. Jak se záhy ukázalo, tank už stejně proti hroutící se Třetí říši nezasáhl, protože první zkušební série byla dokončena v době německé kapitulace, tedy květnu 1945. V září stejného roku tanky „hrdě" defilovaly na vojenské přehlídce v Berlíně. I přes nedostatky se však jednalo o masově vyráběný tank a do poloviny roku 1946 jich spatřilo světlo světa asi 2 300 kusů. 

Palba IS-3 byla pomalejší než německých tanků

 

Vozidlo o hmotnosti zhruba 50 t tvořila čtyřčlenná posádka a poháněl ho vznětový 12válcový motor o výkonu 600 koní. Maximální rychlost tanku činila 38 km/h a dojezd 150 km. Primární zbraně stroje byl jeden kanon D-25T ráže 122 mm, sekundární výzbroj zajišťoval jeden kulomet ráže 7,62 mm, respektive jeden kulomet ráže 12,7 mm. Pokud hovoříme o výzbroji IS-3, je nutno v této souvislosti podotknout, že oproti německým, ale i ostatním tankům západní provenience byla rychlost palby nižší, a to 2-3 výstřely za minutu. Charakteristickým a zároveň poznávacím znamením byla nízká litá kopulovitá věž tanku. Konstruktéři se snažili snížit jeho siluetu a zvýšit zároveň ochranu posádky. 

IS-3 zasahoval proti Izraeli, Maďarsku i Československu

 

Toto opatření týkající se konstrukce věže však představovalo určitý diskomfort pro posádku. Jak už bylo dříve řečeno, IS-3, které prošly na počátku 50. let modernizací  (model IS-3M), nebyly nasazeny proti nacistickému Německu. Bojové operace je čekaly až mnohem později v rámci Šestidenní války, kde byly ve výzbroji Egypta, jemuž stroje dodal asi v množství 100 kusů Sovětský svaz. Během konfliktu se jim podařilo zničit několik izraelských tanků. Izraelské M48 Patton nebyly schopny prorazit přední pancíř sovětského stroje, nicméně i tak už tank nebyl v této době na výši. 

Ukořistěný tank IS-3 v izraelském muzeu

Ještě před Šestidenní válkou se však tanky podílely na potlačení povstání v Maďarsku v roce 1956 a násilném přervání obrodného procesu v Československu v srpnu 1968. V případě Maďarska obsadily tanky IS-3 důležité mosty přes Dunaj, letiště a další uzlové body. V případě vpádu do Československa byly IS-3 součástí 6 300 tanků, které Varšavská smlouva nasadila do operace Dunaj. Dále byly tanky nasazeny ve válce v Jižní Osetii na počátku 90. let. Je zajímavé, že IS-3 používali také proruští separatisté na východě Ukrajiny po anexi Krymu Ruskem v roce 2014. Nedaleko města Doněck ukořistila ukrajinská armáda jeden kus, ale následovaly i další.  

Tank IS-3 se nachází také v ČR. Jedná se o exponát ze sbírky VHÚ. Do roku 1968 se vozidlo nacházelo ve Vojenské akademii Brno. Vojenský opravárenský podnik jej v roce 2007 zrenovoval a nyní je umístěn ve vojenském muzeu v Lešanech. V roce 2016 projevilo o tank zájem v rámci připravované výstavy Muzem Bundeswehru v Drážďanech, protože ve sbírkách německých muzeí se žádný IS-3 nedochoval. Pro zajímavost dodejme, že se jednalo o největší zápůjčku VHÚ, hmotnost tanku činila 46,5 t.

 

Autor: Petr Duchoslav 

Zdrojtanks-encyclopedia.com

 

Tagy