Italský bitevní křižník měl být monstrem s gigantickými děly ráže 456 mm

Italský bitevní křižník měl být monstrem s gigantickými děly ráže 456 mm
Autor fotografie: Public Domain|Popisek: Největší bitevní křižník historie, britský HMS Hood
26 / 12 / 2022, 10:00

Délka 265 metrů, výtlak 45 000 tuna silná výzbroj zdaleka přesahující vše, co by se mohlo pohybovat ve Středozemním moři. To byl návrh bitevního křižníku italského konstruktéra Ferdinanda Cassoneho z roku 1921.

Bitevní křižníky byly zhmotněnou myšlenkou britského admirála Jackie Fishera o rychlé a silně vyzbrojené lodi, která měla rychlost křižníku a sílu bitevní lodi. Chybička se ale vloudila a britské bitevní křižníky Royal Navy při setkáních s německými loděmi pravidelně explodovaly díky slabé pancéřové ochraně. To ale nezabránilo státům jako bylo Rakousko-Uhersko nebo Itálie takové konstrukce přesto plánovat.

Itálie, coby jedna z vítězných velmocí Velké války začala plánovat své bitevní křižníky jako obrovské, mohutně pancéřované lodě o délce 265 metrů a výtlaku až 45 000 tun. Pokud by se konstrukce Ferdinanda Cassoneho z roku 1921 dostala z rýsovacích prken do doků, byla by o skoro 3 metry delší než legendární bitevní křižník třídy Admiral, HMS Hood a předčila by ho prakticky ve všech parametrech.

Italský bitevní křižník by disponoval výkonem turbín 216 000 shp oproti 144 000 britského bitevníku a plánovaná rychlost měla být přes 35 uzlů. Hood dosahoval ve svých nejlepších časech rychlosti jen 31 uzlů.

Ve výzbroji by byla převaha italské lodi ještě markantnější, měla být vyzbrojena 4 dvoudělovými věžemi s děly ráže 456 mm (18“) a sekundární výzbrojí 6 děl 152 mm.

Konstrukce byla zveřejněna v říjnovém čísle časopisu Rivista Marittima (rok 1921) pod titulkem La fase attuale dell’evoluzione delle navi da battaglia (studio critico), tedy v překladu Současná fáze vývoje bitevních lodí (kritická studie) od Ing, Ferdinanda Cassoneho.

Žádná loď tohoto typu pro italské námořnictvo Regia Marina nevznikla a toto italské monstrum tak zůstalo pouze na papíře. Největším bitevním křižníkem světa tak zůstal zmiňovaný britský HMS Hood z roku 1918.

Zdroj: Battleships & Knights, World of Warships

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.