Mussoliniho Sokol Fiat CR-42 byl připraven na válku v Evropě již roku 1937

Mussoliniho Sokol Fiat CR-42 byl připraven na válku v Evropě již roku 1937
Popisek: Havarovaný Sokol
17 / 06 / 2019, 10:00

Fašistická Itálie byla chybně připravena na válku v Evropě již v letech 1937-38. V tomto období bylo její letectvo, tzv. Regia Aeronautica ve vrcholné formě.

Když pak válka skutečně vypukla, muselo italské letectvo bojovat se svými v té době již nemoderními letouny. Paradoxně právě Fiat CR-42 Falco je z historického hlediska hodnocen jako jeden z nejlepších, ne-li nejlepší stíhací dvouplošník vůbec.

Jeho výroba začala v roce 1938, tedy poté co již téměř všichni hlavní konkurenti přešli na výrobu jednoplošníků a jeho konstrukce technologicky zhruba odpovídala britskému Hawkeru Hurricane (samozřejmě až na pevný podvozek, otevřenou kabinu či uspořádání křídel). Kostra trupu byla příhradová trubková s duralovými panely vepředu a plátnem v zadní části trupu.

Pohonná jednotka Sokola byl dvouhvězdicový čtrnáctiválec Fiat A-74 RC-38 o výkonu 840 koní, zajišťující maximální rychlost 430 km/h, tedy o cca 130 km/h méně než německý BF 109E či o 90 km/h než britský Hurricane Mk. I.

Vyzbrojen byl dvěma velkorážnými kulomety Breda-SAFAT ráže 12,7 mm střílejícími okruhem vrtule.

Poměrně úspěšně se vyvážel, mezi klienty patřilo např. Maďarsko nebo Švédsko.

Obratný stroj bojoval s německými spojenci nad Francií, ale zastaralost konstrukce se v plné nahotě ukázala během bitvy o Británii v roce 1940, kdy 18. Gruppo nasazující tyto stroje měla obrovské ztráty.

Fiaty se přesunuly Středomoří, kde úspěšně bojovaly proti britským Gladiátorům, kdy například v Libyi zvítězily poměrem 151 vítězství proti 41 bojovým ztrátám. Prosazovaly se i proti řeckému letectvu.

Po válce létaly v Itálii dvoumístné cvičné stroje Fiat CR.42B.

 

Zdroj: Bitva o Británii, speciál časopisu Letectví a kosmonautika 1990

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace