Italský unikát: Těžký bombardér Piaggio P.108. ,,zabil" Mussoliniho syna

Italský unikát: Těžký bombardér Piaggio P.108. ,,zabil&quote; Mussoliniho syna
Autor: Wikipedia|Popisek: Bombardér Piaggio P.108
11 / 06 / 2020, 16:30

Italové vyrobili v závěru 30. let těžký bombardér Piaggio P.108, který představoval jediný čtyřmotorový těžký bombardér užívaný za druhé světové války italským letectvem. Tento jinak kvalitní letoun byl však vyroben jen v malém počtu.

Itálie si připsala na autorské konto ve třicátých letech také těžký bombardér Piaggio P.108, který vyvinula společnosti Piaggo Aero. Do čela vývoje se postavil šéfkonstruktér firmy Piaggio Aero Giovanní Casiraghi, který nějaký čas pracoval v USA pro společnost Waco Aircraft Company, a proto se jeho návrh nového  těžkého bombardéru inspiroval americkými vzory, konkrétně pak strojem B-17 Flying Fortress.

Posádku tvořilo 8 mužů, délka bombardéru činila 22,92 m, výška 5,2 m a rozpětí 32 m. Pohon stroje zajišťovaly čtyři dvojhvězdicové osmnáctiválce Piaggio P-XII RC-35 o výkonu 1350 koní (992 kW). Maximální rychlost bombardéru činila 420 km/h ve výšce 4000 m. Letoun byl vyzbrojen šesti kulomety SAFAT ráže 12,7 mm, dvěma kulomety ráže 7,7 mm a 3 500 kg bomb. První prototyp bombardéru s označením P.108B vzlétl již 24. listopadu 1939 a za jeho kniplem seděl šéfpilot společnosti Piaggo Aero Nicolo Lana.

Jak se později ukázalo, výroba nebyla vůbec snadná a zpožďovala se nejen kvůli náročnosti stavby velkého celokovového letounu, ale rovněž kvůli tragické smrti Mussoliniho syna Bruna, který byl velkým zastáncem bombardérů P.108B.  7. srpna 1941 letěl teprve 23letý Mussolini, který v té době zastával funkci velitele 274. squadrony, v jednom z prototypů bombardéru P.108B, když se blízko letiště San Giusto v Pise vinou technických problému letoun zřítil a narazil přitom do domu. Mussolini a dva členové posádky nehodu nepřežili.

V březnu 1942 byla dokončena první série osmi P.108B, v dubnu až květnu 1942 následovala druhá čtyřkusová série a potom od listopadu 1942 do srpna 1943 třetí dvanáctikusová série. Třetím série neměla přední střeliště. Zdokonalená verze P.108bis zůstala na papíře. Vzniklo také několik verzí bombardéru - protilodní letoun s označením P.108A Artiglieri, dopravní letoun (P.108C Civile), transportní letoun (P.108T), projekt modernizovaného transportního letounu (P.108T-2) a vylepšený bombardér s označením P.133.

Do služby byl bombardér zařazen v roce 1941. Italové stroji vybavila 274. dálkovou bombardovací letku, jež se ustavila v roce 1942. Tentýž rok 4 stroje bombardovaly Gibraltar a další cíle ve Středomoří. P.108B byly nasazeny do 29 akcí, 13 jich bylo ztraceno, o 5 z nich přišli Italové v boji. Můžeme celkově říct, že nasazení bombardérů bylo ve druhé světové válce omezené a nezpůsobilo větší materiální a lidské škody nepříteli.

I přes těžkosti, které provázely výrobu bombardéru, se dá konstatovat, že se jednalo o kvalitní letoun, kterého však bylo vyrobeno jen cca 25 kusů modelu P.108B včetně prototypu a 24 kusů  modelu P.108C/T.

 

Zdroj: militaryfactory.com, Wikipedia

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace