Jaderná katastrofa byla na dosah. Zkáza bombardéru B-29 s atomovou bombou na palubě

Jaderná katastrofa byla na dosah. Zkáza bombardéru B-29 s atomovou bombou na palubě
Autor fotografie: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: Bombardér B-29
10 / 10 / 2023, 10:00

Bombardér B-29 má za sebou bohatou válečnou historii. V roce 1950 však v Kalifornii došlo k nehodě stroje, který nesl atomovou bombu Mark 4.

B-29, těžký čtyřmotorový bombardér, se nesmazatelným písmem zapsal do historie. Nápad zkonstruovat těžký bombardér se zrodil již dříve, ve třicátých letech, a nový stroj měl mít mimo jiné dlouhý dolet. Letoun, který vstoupil do služby v září 1942, a vyrobilo se ho necelých 4 tisíce kusů, hrál na straně Američanů, respektive spojenců nezastupitelnou roli, pokud se jednalo o strategické bombardování z velkých výšek.

Na B-29 padla volba jako na nosiče atomových bomb, které byly svrženy 6. a 9. srpna 1945 na japonská města Hirošimu a Nagasaki. Pokročilá konstrukce umožnila B-29 zůstat v provozu v různých rolích po celá padesátá léta. Typ byl vyřazen na začátku šedesátých let po 3 970 vyrobených kusech.

    Kompletace bombardérů B-29 v kansaském městě Wichita (Foto: Wikimedia Commons, volné dílo)

 

V červenci 1950, krátce poté, co vypukla Korejská válka, se rozhodli Američané poslat 10 bombardérů B-29 na Guam, aby odradili Čínu v možném útoku na Tchaj-wan. Každý z 10 B-29 byl vybaven atomovou bombou Mark 4. Dne 5. srpna 1950 odstartoval B-29 s 20 muži včetně brigádního generála Roberta Travise na palubě z kalifornské letecké základny Fairfield-Suisun. I tato B-29 nesla zmíněnou atomovou bombu Mark 4. Jen pro srovnání: zmíněná jaderná zbraň má asi tak dvakrát větší sílu než atomová bomba, která byla svržena na Hirošimu.

Osádka bombardéru očekávala hladký průběh letu, v tom se ale fatálně zmýlila. Krátce potom, co stroj vzlétl, byla nahlášena porucha jednoho motoru. Travis nechtěl nic riskovat, a proto nařídil okamžité přistání letounu, nicméně jak se záhy ukázalo, poškozený byl rovněž podvozek. Nezbývalo než se pokusit o nouzové přistání, což pilot také učinil. Bylo to buď, anebo.

Stroj nedokázal za nepříznivých podmínek v pořádku nouzově přistát, během přistávacího manévru severovýchodně od San Franciska se rozlomil a okamžitě vznítil, což mělo osudové následky pro většinu posádky. Masivní požár usmrtil 12 z 20 lidí na palubě, životem později zaplatil také generál Travis, který zemřel v nemocnici na svá zranění. 7 lidí na zemi bylo rovněž usmrceno.

Těsně po neštěstí začaly záchranné operace, podplukovník Raymond E. Holsey, který se nacházel v místě tragédie, se obával toho, že atomová bomba, kterou nesl zničený stroj na palubě, může explodovat a dokonat dílo zkázy. Nejhorší obavy se nakonec nepotvrdily, i když se vznítily konvenční výbušniny tvořící součást atomové bomby Mark 4, samotná jaderná nálož nevybuchla, a lze tak vlastně hovořit na druhé straně o velkém štěstí.

Následné vyšetřování poukázalo na skutečnost, že na zničeném letounu byly skutečně potíže s motory. O nich se vědělo již před nehodou stroje, a předpokládalo se, že budou opraveny tak, aby byl zabezpečen hladký let bombardéru. Nicméně s tím, jak byly i motory po zkáze letounu zničeny a navíc lidmi, kteří byli zodpovědní za technický stav B-29, zahynuli, se nedalo přesně určit, jestli se skutečně pracovalo na odstranění závad.


Zdroj: history.com


Tagy článku

-->