Jaderná lokomotiva X-12 o váze 360 tun se měla řítit Amerikou bez zastavení

Jaderná lokomotiva X-12 o váze 360 tun se měla řítit Amerikou bez zastavení
Autor: ATOMIC Hot Links, flickr (public domain)|Popisek: Ilustrační obrázek
06 / 08 / 2022, 16:00

V padesátých letech se zrodil v hlavě fyzika a pedagoga Lyla Benjamina Borsta ambiciózní plán. Chtěl navrhnout a poté zkonstruovat takovou lokomotivu, která by už nepotřebovala časté zastávky na doplnění uhlí či nafty. V hlavě se mu zrodil plán na lokomotivu, kterou by pohánělo atomové jádro.

Podle Borstových představ by odpadly ,,povinné" zastávky na doplnění paliva, a vlak by tak mohl pokračovat plynule az do svého cíle třeba až na ,,druhý konec světa". Do plánu zapojil i své studenty a zanedlouho spatřily světlo světa konkrétní návrhy lokomotivy X-12, prvního železničního dopravního prostředku, který měl být jaderný. Na ambiciózním plánu s Borstem spolupracovaly i takoví giganti jako Westinghouse, General Motors, Commonwealth Edison či Trane.

Výsledkem této spolupráce byl 54 stránkový plán nazvaný ,,Jaderná Lokomotiva: Studie proveditelnosti. V Borstově představě měla být lokomotiva necelých 50 metrů dlouhá a vážit zhruba 360 tun. Motor měl být rozdělen do dvou sekcí s ,,pružným" vestibulem, který by je spojoval.

Samotný jaderný zdroj energie by představoval štěpitelný Uran-235, který je izotopem uranu. Zdroj či reaktor by podle Borstova plánu byl schraňován v nádrži dlouhé necelý metr, která měla v průměru zhruba 30 centimetrů. ,,Atomová nádrž" by byla bezpečnostně uzavřena dvousettunovým štítem. Pára, kterou by reaktor vytvořil, by poháněly turbíny, jež měly pohánět čtyři generátory lokomotivy. Borst předpokládal, že tato hnací síla by vytvořila 7 000 koňských sil elektřiny nutné pro napájení motorů pohánějících kola.

Pohon X-12 měl být podle Borstových plánů tak silný, že by akceleroval lokomotivu na rychlost 100 kilometrů za hodinu za pouhé 3 a půl minuty.

Borst předpokládal,že jeho lokomotiva X-12 bude stát 1,2 milionů dolarů, což byla na tu dobu vysoká částka. Navíc oproti běžné dieselové stála dvakrát tolik. Americký fyzik a vizionář se domníval, že Uran-235 by se dal pořídit zhruba za 9 000 dolarů za půl kila. Borst svému projektu natolik věřil, že si myslel, že X-12 mohla úspěšně konkurovat dieselovým lokomotivám ,,za příznivých" okolností. Jeho plán se však nikdy nerealizoval. Byl však prvním odborným projektem, který by na železniční tratě přivedl revoluční jadernou lokomotivu, jež by už nepotřebovala celoročně doplňovat palivo.

Zdroj: io9.gizmodo.com

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace